Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 564
0 medlemmer og 564 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 755, I dag at 02:13.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Generelle spørgsmål (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=57)
-   -   Sejlads i tordenvejr (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1359)

ENN 20-05-2009 21:29

Sejlads i tordenvejr
 
Jeg var med familien oppe ved färjeläget i dag hvor vi købte is mv. pludseligt kigger jeg mod vest og der er kulsorte skyer og man hører en dyb rumlen - tordenvejr - og det driver mod os

Vi satte kursen hjemover WOT og kom til sommerhuset efter 20 minutters sejlads netop tidsnok til at undgå regnen og tordenvejret der drev ind over os - lynene slog ned i træerne omkring huset så det var tæt på B-lineren gik 40,7 knop med 4 ombord og fuld brændstoftank mv. det var jo ikke så ringe - måske den også var lidt skræmtboattt

Men hvor farligt er det egentligt med tordenvejr når man er ude i sin båd?

MartinN 20-05-2009 22:23

Tordenskyer dannes som udgangspunkt ikke over åbent vand, men ved land. Alene af den grund er risikoen for lynnedslag på åbent hav meget nedsat.

Faktisk registrerer forsikringsselskaberne kun 15-20 sager om året, og stort set alle drejer sig om sejlbåde der ligger i havn. Havnen er helt klart det farligste maritime område at befinde sig i under tordenvejr.

Alle registrerede skader er uden undtagelse ( i flg. Pantaenius) rene materielle skader, oftest på det elektriske system.

Mange sejlbåde sikrer sig ved at masten har forbindelse med vandet, f.eks. ved hjælp af et par startkabler, for således at fungere som afleder.
Måske man kunne bruge princippet i motorbåde ved nogle simple hjemmelavede installationer der nemt kunne stuves af vejen.

Hos mange sejlbådssejlre er respekten ofte mere forbundet med de de kraftige uforsigelige vindforhold der pludselig kan opstå.

Det er under alle omstændigheder bestemt ikke behageligt at befinde sig på havet i tordenvejr.

nicolajjetrider 21-05-2009 09:27

vi har i familien et par gange oplevet tordenvejr til havs hvor der ikke er så meget at gøre når man befinder sig i en 30fods sejlbåd.. Men en lynafleder i masten og måske en potion held har gjordt at båden ikke har været udsat for noget faretroene. Men det er bestemt ikke at spøge med sådan en omgang vejrsssurr

Min far sejlede sidste år en 40fods sejlbåd hjem fra Azzoerne og de sejlede i et par meter døninger nord for England i flot vejr da der på mindre end 1 time blev omdannet til STORM og torden samt kraftig regn.

Så det kommer ofte så uventet at man tror det er løgn. Jeg har ihvertfald stor respekt for det skidt.

ChristianX 21-05-2009 09:54

Jeg sejler direkte ind til stranden, hvis jeg kan se at det trækker op til uvejr! ;)

Horizonblue 21-05-2009 21:41

Hvis jeg havnede i et tordenvejr, ville jeg nok trække fra flybridgen ned i kahytten.......


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:37.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,036
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, BlazeJart786looda
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 21:37.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden