Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 538
0 medlemmer og 538 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Olieskift (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=4630)

Ulman 31-10-2013 18:47

Olieskift
 
Min Mercruiser 5.0 har 4,25 liter motorolie.
I dag har vi skifter olien med en oliepumpe via oliepindsrøret.
Men vi kunne kun pumpe ca. 3 liter ud.
Det skal siges, at vi også kun kunne fylde 3 liter på igen.
Motoren blev kørt varm inden skiftet.

Er der nogen der kan byde ind med mulige årsager.

Miss Mancini 31-10-2013 19:45

Så kan man vel konkludere, at motoren har forbrændt 1.25 liter motorolie, hvis ikke det ligger i bunden af motorrummet........
Til sammenligning med min bil kan jeg bekræfte, at den bruger 2 liter motorolie på 25000 km i perioden fra ultimo april til ultimo oktober 2013....

kjaerlarsen 31-10-2013 19:56

Hehe.
Havde et tæret bundkar og så lå der fem liter olie i motorrummet. Ikke lige et ønskescenario.
Men ellers, så pumper jeg tæt på den totale mængde olie ud minus indhold i oliefilter med mere, så det kunne tyde på at olieniveauet ikke har været helt optimalt.

Ulman 31-10-2013 20:37

Citér:

Originally Posted by Rolf T (Indlæg 44348)
Så kan man vel konkludere, at motoren har forbrændt 1.25 liter motorolie, hvis ikke det ligger i bunden af motorrummet........
Til sammenligning med min bil kan jeg bekræfte, at den bruger 2 liter motorolie på 25000 km i perioden fra ultimo april til ultimo oktober 2013....

Nej, det er vel præcis det man ikke kan konkludere, da jeg jo også kun kunne hælde 3 liter på.
Det tyder jo mere på at de 1.25 liter var tilbage i bundkaret og at jeg bare ikke kan få det op. Men hvorfor?

Miss Mancini 31-10-2013 21:05

Citér:

Originally Posted by Ulman (Indlæg 44350)
Nej, det er vel præcis det man ikke kan konkludere, da jeg jo også kun kunne hælde 3 liter på.
Det tyder jo mere på at de 1.25 liter var tilbage i bundkaret og at jeg bare ikke kan få det op. Men hvorfor?

Jeg tror at jeg fejlfortolkede din første forklaring........:) Beklager.

Har du overvejet at afmontere bundproppen i bundkaret, så det sidste motorolie kan rende ud....? Ja, lidt svineri giver det, hvis ikke man har en balje under....:)

goffy 31-10-2013 22:13

Flere ting kan spille ind.
motorens hældning i forhold til hvor olien står i bundkaret + oliepindens placering ?
Havde i en tynd slange gennem oliepinds hullet og havde i slangen helt i bund
1/2 - 1 cm olie i bunden af karret er nok også mellem 1/2- og en hel liter olie
oliefiltret snupper vel 3 -4 dl olie
Er motoren kørt varm inden hænger der en del olie i motoren som måske er lidt længe om at løbe tilbage i karret + alt det der er i oliekanalerne

Jeg oplever at det rager godt en 1/2 liter når jeg skifter

Ulman 01-11-2013 10:43

Vi diskuterede faktisk det med om slangen når bunden.
Vi blev enige om at det må være lige gyldigt, da princippet jo er, at undertrykket suger alt op. Vi prøvede med en meget lang slange og det gav ikke et anderledes udbytte.

Oder was?

goffy 01-11-2013 12:15

Citér:

Originally Posted by Ulman (Indlæg 44356)
Vi diskuterede faktisk det med om slangen når bunden.
Vi blev enige om at det må være lige gyldigt, da princippet jo er, at undertrykket suger alt op. Vi prøvede med en meget lang slange og det gav ikke et anderledes udbytte.

den konklusion forstår jeg ikke ? ? ? Din motor er jo ikke en pose der suges flad, men en hul metal boks. når slangen ikke bunden/olien så kan du lave nok så meget vacum olien kommer ikke med, med mindre du suger motoren flad :D:rolleyes::D

Jeg bruger en tynd og stiv stykke slange og kan mærke når den når bunden af karret.

BrianL 01-11-2013 15:28

Tror det afhænger af olierøret som oliepinden går i ned. Hvis røret går helt ned i bunden af bundkaret, så burde vacuum i olierøret i teorien være nok til at suge olien op.

Jeg har en special bundprop hvor jeg suger olien ud med preluber pumps, så jeg kan tømme motoren for olie.

Men på min gamle båd havde jeg samme problem, hvor jeg sugede olien op, der synes jeg også at det var svært at tømme den helt, i forhold til opgivelserne.

ufio 01-11-2013 18:52

Det ligner der ikke skal bruges en slange, man kan suge direkte på olie røret

http://www.marinepartseurope.com/da/...0-21-7470.aspx


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:33.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,567
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Thomastaw
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:33.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden