Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 343
6 medlemmer og 337 gæster
BozepCharirine, HamlarArtitet, JarollOblibre, StevenNic, Thomasmum, Tuwasmok
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Elektronik (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=73)
-   -   Lithium batterier og skillerelæ (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=5460)

megelundo 03-07-2017 21:52

Lithium batterier og skillerelæ
 
Hej,

Hermed en lille "beretning" ang. de erfaringer jeg har gjort mig efter at jeg har installereret Lithium batterier som forbrugsbatterier.

Jeg valgte i foråret at købe 4 Lithium batterier så jeg har ialt 120Ah forbrugsbatteri kapacitet. Udover landstrøm, så lades batterierne naturligvis via skillerelæ når motoren er startet.

Men jeg har lige siden installationen undret mig over at jeg selv efter 1-2 timers sejlads kunne se at batterierne stadig blev ladet med ca. 30Amp. Her i weekenden skulle vi så ud og sejle igen. Og her lod jeg mærke til at mit skillerelæ stadig var trukket selvom det var 2 uger siden vi var ude og sejle sidst. Så her til aften var jeg så taget til båden med multimetre, strømtang og værktøj for at undersøge sagen nærmere.

Det viser sig at batterispændingen stadig lå på ca. 13.4V. Og idet at mit skillerelæ først kobler ud ved ca. 12.8V, så betyder det jo så at mit skillerelæ har stået og tappet strøm fra batterierne. Jeg målte at skillerelæet brugte ca. 220mA. Dvs. at det bruger ca. 5.3Ah i døgnet. Jeg vil i løbet af eks. 2 uger altså bruge knap 75Ah på at holde mit skillerelæ lunt...

Det hele bunder i at "hvilespændingen" på mine Lithium batterier (LiFePo4) ligger lidt højere end "normale" bly-syre batterier(Altså også GEL og AGM typer). Og dermed kobler mit skillerelæ altså ikke fra som det burde. Jeg har undersøgt om der findes specielle skillerelæer til brug med Lithium batterier, men det syntes jeg ikke jeg har kunnet finde.

Løsningen blev derfor at montere en diode i serie med stelledningen til mit skillerelæ således at spændingsniveauerne for ind- og ud-kobling af relæet bliver hævet med ca. 0.7V.

Så håber der er andre der kan bruge dette lille fif hvis man overvejer at købe Lithium batterier. De er jo dyre nok de batterier - så bittert ikke at have den fulde kapacitet til rådighed pga. denne lille "detalje"..

Kim 21-07-2017 09:02

Det er en billig og frem for alt enkel løsning på problemet

Erik 13-08-2017 16:39

Hvordan er du ellers tilfreds med opgraderingen til LiFePo?

megelundo 17-08-2017 21:32

Hej Erik,

Nu har jeg kun haft mine batterier i knap 4 mdr. Men indtil nu er fuldt ud tilfreds. Udover min opdagelse beskrevet herunder, så er eneste ulempe sådan set anskaffelses-prisen. Alt andet taler til fordel for LiFePO4. Det skal dog siges at jeg ikke endnu har haft kørt mine batterier "i bund", og prøvet at lade dem derfra. Jeg har indtil nu vel kun haft overnatninger hvor der er brugt måske ca. 40Ah. Og så er de fuldt opladet igen indenfor 1.5 timers sejlads.

Den største fordel som jeg ser det er netop at oplade tiden til fuldt opladet er væsentligt reduceret. Derudover klarer de meget bedre at blive brugt i "partial charged" tilstand. Altså hvis du bruger 30% af din batteri kapacitet, så vil et blysyre batteri hurtigt blive ødelagt hvis det sker fra eks. 80% til 50% hver gang. Så med blysyre batterier er det en rigtig god ide at de jævnligt bliver opladet via landstrøm med en god oplader. Det er slet ikke nær så kritisk for et LiFePO4 batteri.

Tilbage er så kun at vurdere levetiden - Men den kender jeg forhåbentligt først om "mange" år :)


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:40.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 111,345
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, HamlarArtitet
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 17:40.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden