Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 704
1 medlemmer og 703 gæster
CarterItash
Fleste brugere online var 945, 25-05-2024 at 03:49.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Generelle spørgsmål (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=57)
-   -   Ørnvik 520 Passport (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=4632)

ms87 03-11-2013 10:25

Ørnvik 520 Passport
 
Hej folkens :)
Jeg er lidt ude i, at få skiftet min propel, og ville derfor høre, om der er nogen der erfaring med hvilken type, og slags, som giver god effekt på sådanne en båd?

På forhånd mange tak...

- Mikkel

Miss Mancini 03-11-2013 10:50

Ja, båden er ingen performance båd, så i min optik vil en 4-bladet alupropel være det optimale.

Sejler du med en 3-bladet alupropel nu, vil du bl.a få følgende fordele ved at skifte til en 4-bladet alupropel;

- Hurtig acceleration
- Lavere cruising speed og dermed lavere motoromdrejninger ( ca. 100 - 200 omdr.min. )
- Bedre greb i vandet

Du vil med overvejende sandsynlighed tabe på topfarten i forhold til en 3-bladet alupropel, men det er småtingsafdelingen - ca. 1 - 2 miles.

ms87 03-11-2013 13:44

Citér:

Originally Posted by Rolf T (Indlæg 44368)
Ja, båden er ingen performance båd, så i min optik vil en 4-bladet alupropel være det optimale.

Sejler du med en 3-bladet alupropel nu, vil du bl.a få følgende fordele ved at skifte til en 4-bladet alupropel;

- Hurtig acceleration
- Lavere cruising speed og dermed lavere motoromdrejninger ( ca. 100 - 200 omdr.min. )
- Bedre greb i vandet

Du vil med overvejende sandsynlighed tabe på topfarten i forhold til en 3-bladet alupropel, men det er småtingsafdelingen - ca. 1 - 2 miles.



Tusind tak, for det fine svar :) Jeg har lige pt. en standard 4 bladet skrue på? Det var fordi jeg havde set en båd magen til, som havde en Mercruiser B1 - 14 * 19P Vengeance 3-bladet på, og han nåede op på de ca. 40 knob, og den havde en rigtig god effekt. Det skal lige siges, at hans båd primært blev brugt til vandski, wakeboard osv, så tænkte at det var ganske fint til mig også...

MartinN 03-11-2013 14:41

Hvilken motor har du på båden? også en 135 hk Mercruiser?
Kan du målene på din nuværende propel og kender du dine omdrejninger med max gas (wot)?

Miss Mancini 03-11-2013 17:45

Frit for hukommelsen, så plejer den omtalte båd at sejle med 2.0:1 gearing og 21" 3-bladet alupropel.

Hvis du sejler med samme gearing - 21 "4-bladet alupropel, så tror jeg at du får et rigtig godt set-up.

Årsagen til at den anden båd har valgt 19" propel, kan skyldes, at båden så er hurtigere ude af vandet med vandski på slæb - et ønske mange har i den anledning.

ms87 03-11-2013 18:19

Citér:

Originally Posted by Rolf T (Indlæg 44372)
Frit for hukommelsen, så plejer den omtalte båd at sejle med 2.0:1 gearing og 21" 3-bladet alupropel.

Hvis du sejler med samme gearing - 21 "4-bladet alupropel, så tror jeg at du får et rigtig godt set-up.

Årsagen til at den anden båd har valgt 19" propel, kan skyldes, at båden så er hurtigere ude af vandet med vandski på slæb - et ønske mange har i den anledning.


Ja, MerCruiser 3.0 135 hk :) Men min sejler p.t. ikke 40 knob, men nærmere 33 knob. Og den er 4-bladet standard propel. Jeg kender simpelthen ikke målene på skruen, og nu er den kørt i læ for vind og vejr :)
De omtalte omdrejninger mener jeg var 5200, ifølge mærkeplade på motoren :)

MartinN 03-11-2013 18:38

Din motor har 4800 som max rpm, du sejler derfor med en for lille propel, eller også er der noget galt med din omdrejningstæller.

Med den rigtige propel når du også omkring de 40 knob, f.eks. en Enertia (3-bladet stål), det er IMHO en af markedet bedste propeller pt.

http://www.mercurymarine.com/propellers/comp/enertia/

ms87 03-11-2013 18:41

Citér:

Originally Posted by MartinN (Indlæg 44374)
Din motor har 4800 som max rpm, du sejler derfor med en for lille propel, eller også er der noget galt med din omdrejningstæller.

Med den rigtige propel når du også omkring de 40 knob, f.eks. en Enertia (3-bladet stål), det er IMHO en af markedet bedste propeller pt.

http://www.mercurymarine.com/propellers/comp/enertia/


Ja, det lyder nu meget rigtigt.. :) Jaaa, den har jeg også kigget på, og lagde godt mærke til at den var en tand dyrere... Men skal den så være en smule større end den nuværende, for at få noget ud af omdrejningerne?

MartinN 03-11-2013 18:46

Citér:

Originally Posted by ms87 (Indlæg 44375)
Ja, det lyder nu meget rigtigt.. :) Jaaa, den har jeg også kigget på, og lagde godt mærke til at den var en tand dyrere... Men skal den så være en smule større end den nuværende, for at få noget ud af omdrejningerne?

Ja, du skal regne med ca. 150-200 omdr. pr. tomme. Så under forudsætning af din omdrejningstæller virker 100% skal du have en der er 2 - 3" større.

En af fordelene ved Enertia'en er også at den springer med 1" i stigning, hvor de fleste andre propeller springer med 2", derved kan du fin-tune dit propel endnu mere.

ms87 03-11-2013 19:00

Citér:

Originally Posted by MartinN (Indlæg 44376)
Ja, du skal regne med ca. 150-200 omdr. pr. tomme. Så under forudsætning af din omdrejningstæller virker 100% skal du have en der er 2 - 3" større.

En af fordelene ved Enertia'en er også at den springer med 1" i stigning, hvor de fleste andre propeller springer med 2", derved kan du fin-tune dit propel endnu mere.

Arh..okay... Så må jeg nok hellere vente til jeg får båden i vandet igen :) Men tusinde tak for den store hjælp :)

MartinN 03-11-2013 19:05

Ja, du skal ikke købe propel uden at kende din tal HELT præcist, dine max omdrejninger med din nuværende propel, samt oplysningerne om denne er et must for at finde den rigtige propel.

Gør dig også nogle overvejelser om hvilke egenskaber du ønsker og sæt dem i prioriteret rækkefølge, det er et godt udgangspunkt i din udvælgelse af en ny propel.

ms87 03-11-2013 19:09

Citér:

Originally Posted by MartinN (Indlæg 44378)
Ja, du skal ikke købe propel uden at kende din tal HELT præcist, dine max omdrejninger med din nuværende propel, samt oplysningerne om denne er et must for at finde den rigtige propel.

Gør dig også nogle overvejelser om hvilke egenskaber du ønsker og sæt dem i prioriteret rækkefølge, det er et godt udgangspunkt i din udvælgelse af en ny propel.


Tak for rådet. Det er noget af det første jeg skal følge op på, når den bliver rullet i vandet igen til foråret...
Tak tak igen :)
- God aften herfra...


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:10.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 115,691
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, FortuneTigerJs665Boamy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 23:10.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden