Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 499
6 medlemmer og 493 gæster
czlwxadbehw, Kyliehot, LarryDyday, miteenhah, StevenNic, Thomasmum
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 08:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Generelle spørgsmål (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=57)
-   -   Opbevaring af anker (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=4767)

Ulman 18-04-2014 09:10

Opbevaring af anker
 
Hvor har I ankeret opbevaret?

Det skal gerne vel lynhurtigt at smide i vandet og derfor let tilgængeligt. Samtidig skal det opbevares så det ikke karter rundt i båden når der sejles hurtigt.

Så, hvordan gør I?

kjaerlarsen 18-04-2014 09:25

Hehe.
Nu ligger landet sådan at vi har et fint lille rum i snuden med dertil hørende ankerholder............

PROSECCO 18-04-2014 19:53

hehehe

Der kan jeg kun tilslutte mig. Enkelt og smart. Et extra anker er opbevaret i agterlugen ved badeplatformen sammen med 40 m ankertov (blyindkapslet tov men uden kæde) til et evt nødstilfælde. Ankertovet ligger oven på ankeret så det ikke karter rundt. Men det er let at få fat på og (forhåbentlig aldrig )få i brug.. :-)

J

Citér:

Originally Posted by kjaerlarsen (Indlæg 45429)
Hehe.
Nu ligger landet sådan at vi har et fint lille rum i snuden med dertil hørende ankerholder............


Peter508 18-04-2014 20:40

Mit hænger på siden af skuden -dlof--f-dlof--f

Og kæden er så i anker brønden...

goffy 18-04-2014 21:43

Citér:

Originally Posted by kjaerlarsen (Indlæg 45429)
Hehe.
Nu ligger landet sådan at vi har et fint lille rum i snuden med dertil hørende ankerholder............

har et stor ankerbrønd i snuden af båden. 2 stk anker incl. tovværk og en ekstra fender + tovværket til at fortøjre med og i ferien klemmer jeg en 25 liter reservedunk i den også :D

Ulman 19-04-2014 11:53

Jeg har også en ankerbrønd, men ankeret kan ikke være dernede.

Er der nogen af jer der har det siddende i en holder, og i så fald hvilken? Jeg har et 7,5 kg Bruce

pajero 20-04-2014 20:59

Eller gør som de fleste jyder ville gøre....køb et anker der kan være i ankerbrønden.

PROSECCO 20-04-2014 21:22

1 Vedhæftelse(r)
Citér:

Originally Posted by Ulman (Indlæg 45449)
Jeg har også en ankerbrønd, men ankeret kan ikke være dernede.

Er der nogen af jer der har det siddende i en holder, og i så fald hvilken? Jeg har et 7,5 kg Bruce

Vi har denne løsning med elspil... det fungerer rigtig godt. troede egentlig de fleste havde denne løsning..

Ankerbrønden er til styrbord. med kæde og tov...

J

goffy 20-04-2014 22:45

Citér:

Originally Posted by pajero (Indlæg 45455)
Eller gør som de fleste jyder ville gøre....køb et anker der kan være i ankerbrønden.

Helt enig 99 % af tiden vi ligger for anker er det den lille frokost anker der er i brug -dew.d-kdi-dæ-dew.d-kdi-dæ-dew.d-kdi-dæ

Miss Mancini 21-04-2014 08:08

Bag sofaen i cockpittet har jeg en aflangt aflæggerum velegnet til fendere, tovværk og et anker med kæde - hurtigt og nemt at få fat i, når det er påkrævet.

Bruger sjældent ankeret. Sidst det var i brug, var juli 2013, da benzinpumpen "stod af" ud for Espergærde havn. Vi lå for anker indtil en venlig sejler trak os i land til Snekkersten.

Horizonblue 21-04-2014 08:36

På de små Draco'er ligger ankeret under sæderne/ude i fronten, så der skal man være forberedt på at ville kaste anker, det skal findes frem. Så det er ikke så praktisk, men det er sjældent at jeg ankrer op.

På projekt Flyfish har jeg tænkt mig at lave en næse i rustfrit stål og teaktræ(og fenderliste), som man kan træde på, når man skal ombord/fra borde og under den skal ankeret hænge. Det er måske ikke en løsning som kan laves på alle både.

Jeg synes at det er en dårlig ide at have ankeret til at hænge som det allerforreste på båden, uden nogen form for beskyttelse. Det kan jo lave en fæl skramme, selvom man kun bumper let ind i en anden båd.

En kammerat har oplevede dette. Nabobåden havde et anker monteret helt ude i spidsen og en af de første gange han skulle ind på pladsen, gik noget galt og ankeret hilste på gelcoaten på min kammerats båd. Nu er min kammerat ikke så ømskindet over for sin båd, så der blev ikke mere ud af det. Tror nok at jeg ikke havde taget det så let, hvis min Flyfish, efter 10 års renovering fik den velkomst.

Ulman 23-04-2014 16:25

Tak for input til alle

Til Jer der ville nøjes med et lille anker: Hvor småt kan man tillade sig at have det? Dvs. bådens vægt ift. ankeret. Det anker der passer til bådens vægt er på 7,5 kg. og båden vejer vel lidt over 2T.

Miss Mancini 23-04-2014 19:08

Citér:

Originally Posted by Ulman (Indlæg 45484)
Tak for input til alle

Til Jer der ville nøjes med et lille anker: Hvor småt kan man tillade sig at have det? Dvs. bådens vægt ift. ankeret. Det anker der passer til bådens vægt er på 7,5 kg. og båden vejer vel lidt over 2T.

Størrelse ??? Er det ikke kun et spørgsmål om, at konen skal have noget mere sul på kroppen og undlade brugen af grøntsager i den daglige madlavning....:) ?

Campion 165(seb) 23-04-2014 19:36

Citér:

Originally Posted by Ulman (Indlæg 45484)
Tak for input til alle

Til Jer der ville nøjes med et lille anker: Hvor småt kan man tillade sig at have det? Dvs. bådens vægt ift. ankeret. Det anker der passer til bådens vægt er på 7,5 kg. og båden vejer vel lidt over 2T.

Jeg har et lille bitte bitte plov-anker der fulgte med min Fletcher 199'er og dét imponere mig virkelig. Det graver sig rigtig godt ned i sandet og man skal virkelig lægge kræfterne i for at trække det fri. Linen/torvet er lettere elastisk(?) så båden har ikke mulighed for at trække det fri af bunden som hovedsageligt består af sand heroppe. Jeg kan kun anbefale folk at bruge sådan en type anker, og jeg har ellers altid 'sværget' til det go'e gamle paraply-anker.

Norvik20" 24-04-2014 00:27

Masser af tung kæde foran ankeret, så kan du spare meget i ankerstørrelse.

Mvh

Campion 165(seb) 24-04-2014 16:58

Præcis! Trækket i ankeret skal være vandret hen ad bunden, og ikke skråt ovenfra.

Lars T 24-04-2014 18:19

Citér:

Originally Posted by Ulman (Indlæg 45449)
Jeg har også en ankerbrønd, men ankeret kan ikke være dernede.

Er der nogen af jer der har det siddende i en holder, og i så fald hvilken? Jeg har et 7,5 kg Bruce

Væk med det Bruce, og så skal du ha fat i et Fortress plov anker - Super imponerende.... Jeg har et, og vi kan da prøve og det kan være nede i din brønd?

6-10 meter kæde og 20 meter line - det må være rigeligt. :)

Ulman 25-04-2014 13:34

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 45517)
Væk med det Bruce, og så skal du ha fat i et Fortress plov anker - Super imponerende.... Jeg har et, og vi kan da prøve og det kan være nede i din brønd?

6-10 meter kæde og 20 meter line - det må være rigeligt. :)

Ja, det kan vi godt prøve.
Men gik du kold på transporten ? Party0012


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:52.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 111,493
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, czlwxadbehw
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 13:52.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden