Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 553
3 medlemmer og 550 gæster
Dennismaisguisy, Rozhovstoommumb, Victorail
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Volvo (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=4556)

Peter508 21-08-2013 21:20

Volvo
 
Volvo TMD 40 A....

Er det en okay motor ??

Med okay mener jeg drift sikker og stabil....

Miss Mancini 21-08-2013 22:33

Motoren er produceret i perioden 1976 - 1985, og er udviklet af Volvo Penta, så vidt jeg er orienteret - dvs. at det ikke er en blok fra en anden udbyder med VP logo på toppen, som vi kender det fra in/out systemerne med FORD eller GM konstruktionen.

Du kan søge på marinepartseurope.com og se hvad reservedele koster til motoren, så har du et estimat omkring service- og vedligeholdelsesomkostninger på motoren.

Jeg har ingen erfaring med TMD 40 A motoren, men måske horizonblue.dk kan bidrage med gylden information...:)

Peter508 22-08-2013 06:59

Okay super :)

Jeg har bare snakket med en, der sagde at han havde en volvo motor i hans, der var bygget på en Peugeot blok, og den kunne han på ingen måde anbefale.

For ellers synes jeg egentlig kun, at jeg hører godt om Volvo motorerne....

Skibsbyggeren. 22-08-2013 07:04

Den Volvo er nok den gamle MD 32 på 106 HK. Den havde et problem med at topstykket ville revne. MD 32éren ligge stadig i mange Fjord 27ére.

Peter508 22-08-2013 08:40

Okay :)

Så ingen kendte problemer med TMD....

Miss Mancini 22-08-2013 08:58

Ja, Pug´en var ikke særlig heldig til marinebrug - den har skabt mange problemer i tiderne og gør det stadig fordi mange af reservedelene er udgået.

Jeg sad netop og kiggede på splittegningerne af TMD 40 A motoren, og med den alder som motoren minimum har ( 28 år ) må det forventes, at specielt turboladeren skal skiftes, hvis ikke det er gjort.
Desværre er turboladeren udgået af produktion hos Volvo Penta, men der findes tilsyneladende et erstatningsnummer så vidt jeg kunne se....
Tag det med i dine overvejelser, at mange reservedele til de ældre VP motorer kan være udgået af produktion.

Hvad kan være mulige reservedele til en ældre motor:
- Turbolader
- Starter
- Generator
- Topstykke(r)
- Brændstofpumpe ( kan måske renoveres fremfor køb af ny )

Peter508 22-08-2013 19:38

Jeg har været i den marine service, jeg har brugt til min gamle Ford motor, og han sagde at det ikke er et problem at finde reservedele....så det skal nu nok gå tænker jeg.

Alderen på de her motorer er den samme som på min Ford, og den kørte dælme bare uden nogen problemer, så igen er det nok mest et spørgsmål om vedligeholdelse....

klinse 22-08-2013 19:51

Har haft en tmd 30a og en kammerat havde en tamd40a vi har nu henholdsvis en tamd41a og en tamd31a ,og vi har aldrig haft problemmer med de motore ,har så senere fundet ud af at tamd 41 0g tamd 31 er bygget på samme blok ,så deler mange reservedele ,
tamd40a er en motor med forkammer i topstykket ,det har den fordel at motoren ikke ryger/oser nær så meget som de nyere motore tamd 31 og 41 a

Horizonblue 22-08-2013 21:11

40 motorserien fra Volvo er en meget populær og robust motor. Men alt kan selvfølgelig ødelægges..... Den stammer fra Volvo's lastbiler, har ligget i de gamle FL4.

De første 40 motorer har en pladevarmeveksler i stedet for rørveksler og de kan have lidt problemer med køling. Flere motorer har fået varmeveksleren skiftet ud til rørtypen.

Hørte engang noget snak om at igen i de første 40 motorer, kunne ventilstyrene arbejde sig ud, men om det har noget på sig, tvivler jeg lidt på.

Personligt vil jeg nok forsøge at undgå de første årgange.

MD32 'eren (6 cyl Peugeot diesel) skal man til gengæld holde sig fra, uanset årgang.

Peter508 22-08-2013 22:06

Takker for info :)

Motorerne er fra 1980, så jeg går ikke ud fra, at de hører til de første årgange....


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:17.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,527
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, Dennismaisguisy
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 16:17.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden