Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 577
2 medlemmer og 575 gæster
DennisGloth, RaymondSag
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Motor (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   motor feder ! (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=2520)

kpallisgaard 06-07-2010 09:40

motor feder !
 
har et problem, min motoren eller skruen feder ved skab drejning, hvor meget vil en rustfri propel hjlæpe på det ??

KS1 06-07-2010 11:48

din motor feder??

Er det ikke at sætte åre-gafler og åre på båden så? boattt

MartinN 06-07-2010 14:09

Hvis du med feder mener at den fedter rundt, altså ventilerer så er det første du skal tjekke montagehøjden af din motor.
Det kan være den er monteret forkert. Den vandrette plade over propellen skal gerne kunne ses når du er i plan, men den kan også være monteret for højt.

Hvad for en båd og motor har du?

kpallisgaard 06-07-2010 21:42

Citér:

Originally Posted by MartinN (Indlæg 25450)
Hvis du med feder mener at den fedter rundt, altså ventilerer så er det første du skal tjekke montagehøjden af din motor.
Det kan være den er monteret forkert. Den vandrette plade over propellen skal gerne kunne ses når du er i plan, men den kan også være monteret for højt.

Hvad for en båd og motor har du?

der er en 16 fod kabine med en 60 hk mercury fra 89' eller der omkring . 0den plade over skrugen, flugter rimeligt med bunden af båden, og kan ses når man planer ...

hva er det der sker, når motoren fedter sådan ??

Lars T 07-07-2010 10:11

Det som sker at at propellen kvavitere, går op i omdrejninger uden at farten stiger - Nok det du bekrider som den fedter.
Det som sker er at propellen får fat i vand som er fludt med luftbobler og derfor kan den ikke få greb i vandet. Prøv at sænke motoren et hul/hak ned så tror jeg at du vil opleve at den ikke længere gør det.

En rustfri propel vil iøvrigt ikke gøre nogen forskel.

MartinN 07-07-2010 20:36

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 25457)
En rustfri propel vil iøvrigt ikke gøre nogen forskel.

Heller ikke en 4-bladet med en god cup - Trophy f.eks.?
Det var vel værd at prøve før han sænker motoren hvis han kan låne en?

kpallisgaard 07-07-2010 22:15

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 25457)
Det som sker at at propellen kvavitere, går op i omdrejninger uden at farten stiger - Nok det du bekrider som den fedter.
Det som sker er at propellen får fat i vand som er fludt med luftbobler og derfor kan den ikke få greb i vandet. Prøv at sænke motoren et hul/hak ned så tror jeg at du vil opleve at den ikke længere gør det.

En rustfri propel vil iøvrigt ikke gøre nogen forskel.

har rykket motoren et hak ned nu . så tager ud og prøver imorgen :) den plader over skrugen er ca 1 cm under bunden på båden nu , det passer vej fint nok så ?

MartinN 07-07-2010 22:52

Citér:

Originally Posted by kpallisgaard (Indlæg 25466)
har rykket motoren et hak ned nu . så tager ud og prøver imorgen :) den plader over skrugen er ca 1 cm under bunden på båden nu , det passer vej fint nok så ?

Det lyder til at være meget lavt, også for lavt. Men ikke 2 både sejler ens, så der er kun test, test og atter test til at finde frem til det rette setup.

Lad os høre hvordan det gik!

Chribs 07-07-2010 23:26

Kavationspladen´s underside skal helst flugte med bunden af båden, så med al respect, hvorfor er 1 cm alt for lavt ? Hellere 1 cm for lavt en omvendt, man skal jo sikre at motoren får den nødvendige køling, og det kræver at indtagene på benet er under vand, og helst hele tiden...

Du fleste med mindre speedbåde kender til fænomenet med at propellen rammer vand der mest bestå af luftbobler, så motoren render op i omdrejninger, det er der stor set aldrig hvis man har en motor på med for langt ben, men det giver så igen andre problemer...

Nogle både er mere tilbøjlige til at danne luft hvor hækken stopper, det skyldtes udformingen af bunden, især skrog med støbte eller påmonterede lister til at fange luft og presse det under bunden for at plane hurtigere og lettere er mere tilbøjlige til det.

goffy 08-07-2010 09:28

Enig Chribs. der findes nok ikke 2 både hvor placeringen af Kavationspladen er ens.
i min manual til montering af SX drev skriver Volvo ca. 1 cm under bunden.
Men det var ikke nok til min båd for propellen fik luft bare jeg trimmede drevet 1-2 cm ud, og når jeg drejede:eek:
resultatet blev at jeg afmonterede motor/drev/transum og rykkede det hele ned så Kavationspladen nu sidder ca 5 cm under bunden. Nu kan jeg trimme og dreje uden der kommer luft til propellen.
som sidegevindst fik jeg også udstødningen længere ned i vandet så nu er der mere ro i båden. :D
placeringen af Kavationspladen har ikke samme betydning om man vil/kan sejle max 25 knob eller flyve afsted oven på vandet.

Lars T 08-07-2010 21:55

Citér:

Originally Posted by goffy (Indlæg 25471)
placeringen af Kavationspladen har ikke samme betydning om man vil/kan sejle max 25 knob eller flyve afsted oven på vandet.

Jamen hanlder det da ikke om at flyve afsted ;);)

Chribs du har ret selvfølgelig spiller udformingen af skroget en stor betydning, men jeg gik udfra at båden ikke er overmotoriseret, hvorfor jeg er ret sikker på at ingen bådproducent ikke vil lave en båd hvor en godkendt motor kaviterer ved diverse sving (det glæder dog ikke ved dobbelt motorer) :)

kpallisgaard 12-07-2010 10:51

Citér:

Originally Posted by Lars T (Indlæg 25479)
Jamen hanlder det da ikke om at flyve afsted ;);)

Chribs du har ret selvfølgelig spiller udformingen af skroget en stor betydning, men jeg gik udfra at båden ikke er overmotoriseret, hvorfor jeg er ret sikker på at ingen bådproducent ikke vil lave en båd hvor en godkendt motor kaviterer ved diverse sving (det glæder dog ikke ved dobbelt motorer) :)

så nu har jeg prøvet at flytte motor et hak ned . ,em det gav ikk den store virkning, desvære . Kavationspladen ligger 2cm under vand ved planing, og synes ikk den sejler lige så stærkt som får med 4 i båden . så flytter den nok op igen .

MartinN 12-07-2010 11:32

Har du installeret transducer, fartmåler o.a. tæt på motoren?

kpallisgaard 12-07-2010 12:15

Citér:

Originally Posted by MartinN (Indlæg 25543)
Har du installeret transducer, fartmåler o.a. tæt på motoren?

nej der er intet ! :S

goffy 12-07-2010 12:31

kunne godt tænke mig at se et billede af båden bagfra så bundfaconen kan ses.
de problemer jeg havde med luft ved propellen skyldes at min båd har lidt køl som dog slutter ca 1,2 meter før agterspejlet. Når båden skal plane laver kølen et spor (rille) i vandet som lige netop passede med øverste halvdel af prop.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:09.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,505
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, KorazTat
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 09:09.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden