Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 659
1 medlemmer og 658 gæster
Phillipgisse
Fleste brugere online var 1,223, 15-06-2024 at 00:24.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Ny primer og bundmaling (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=2875)

kjaerlarsen 31-12-2010 09:31

Ny primer og bundmaling
 
Her på årets sidste dag sidder jeg lige og ser på min liste over gøremål med båden inden sæsonen starter. Blandt dem er ny primer og bundmaling.
Jubelfjolset der solgte båden til os havde kun givet båden bundmaling uden primer........
Jeg skal have skrabt al maling af og påført ny primer og bundmaling.
Nu er mit spørgsmål: Jeg har tænkt mig at give Hempel light primer og slutte af med Hempel Hard Racing, men hvor mange lag primer skal jeg give (med rulle forstås)?? Nogen fagfolk siger at tre lag er nok, andre siger fem og andre et helt tredje tal.
Hvad siger I her på forum? Hvad er jeres erfaring?

Horizonblue 31-12-2010 12:23

Sidste gang jeg brugte light primer, fik det 6 lag. Som jeg lige husker, stod der et eller andet sted, at der min skal 5 lag til, for at der ikke kan trænge vand igennem. Det fik med rulle. Bagefter fik den 2 lag antifouling.

Husk på at det er primeren der beskytter mod osmose, og ikke kun er noget der skal sikre at antifoulingen(hard racing og hvad man ellers bruger) ikke falder af.

Hvis det er en trøst, så er malingen sikkert nem at få af, når der ingen primer er brugt......

Nede i hallen hvor jeg roder med mit projekt, står der også andre både. For nogen tid siden, tidlig vinter, det var kun lige over frysepunktet inde i hallen, var der nogen som var ved at klargøre båden, den var lige blevet solgt.

Det var en stor sejlbåd. Og den fik virkelig en salgslakering på bunden. Et eneste lag bundmaling oven på det gamle, som nok ikke sad for godt fast, og så i +1° C og høj luftfugtighed. Sikke noget klamphug !

På den første sejltur, er det væk igen.

Det var lige inden finanskrisen, hvor alt kunne sælges til overpris, så den høje salgspris skulle lige retfærdiggøres ved at den var nymalet på bunden.

Tak skal du ha', jeg vil hellere ha den uden.....

klinse 01-01-2011 10:56

Du skal have lagt 230 til 250 my på før den er vandtæt ,vis du er øvet med at bruge en rulle kan man lægge ca 80 våde my på ,når den tørrer op er der typisk 40 my tilbage ,har du tyndet malingen med fortynder ,er der mindre tilbage ,de ældre expoxyer har et tør stof indhold på 50 % ,de nye ligger oppe på 75% ,men har ikke set at de kan købes til lystbåde
,så du skal nok regne med ca 6 gange grunder .
vis du ikke ønsker en tyk kant med antifouling i vandlinien ,kan du når du grunder lade være med at grunde til top hver gang ,hæve og sænke 1 cm


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:32.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 116,254
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, RichardLaw
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 15:32.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden