Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 430
0 medlemmer og 430 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 720, 12-01-2023 at 07:41.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Fenderen.dk

Fenderen.dk (http://www.fenderen.dk/forum/index.php)
-   Vedligeholdelse/bundmaling/Reparation/Manualer (http://www.fenderen.dk/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Vinterklargøring (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=3558)

Miss Mancini 18-10-2011 22:03

Vinterklargøring
 
Hvor langt er de forskellige nået med Vinterklargøring af båden ?

Jeg skal have lavet lidt småting på Dollarprinsessen i løbet af næste uge, og så skal hun glaceres med glycol...:):):):)

Peter508 18-10-2011 22:18

Jeg har kun fået båden på land.....

I denne uge skal den frostsikres, også er der bare at vente til foråret.

Jeg tror ikke at jeg har nogle projekter denne vinter....

Bekker 19-10-2011 08:17

Båden er oppe, vasket og poleret. Motoren er konserveret, men mangler lige at skifte olie på drevet. Vandinstallationerne er tømt (tror jeg nok - Se mit indlæg) og stilladset er skruet sammen så kun presenningen mangler. Så jeg mener at den er klar til en (kort!) vinter.

Så er der lige et par hygge projekter som installation af TV, alarm og 230V installation der automatisk skifter over på en 230V konverter når landstrømmen frakobles.

LarsG 19-10-2011 08:18

Motor og drev er indendørs i varmen, motoren er dog defekt og skal smides ud så det er dog nok lige meget om den står inde eller ude :-D

Mit projekt hen over vinteren bliver at finde en ny 4,3 eller 5,0 MPI motor til båden som lige skal have malet motorrummet forinden sådan at det bliver pænt og nydeligt :-)

Jli 19-10-2011 10:06

El Barco kom på land i lørdags, og står stadig med sommer kaleche. Frostsikringen af motor mm. bliver om 14 dage, og så bliver den pakket ind i den store pressening. Eneste projekt er manuel tømning af holding tank. Det er åbenbart ulovligt i Florida, så der skal bruges sug. Mega bøvlet i Danmark, da suget sjældent virker i havnene.

MartinN 19-10-2011 11:43

Citér:

Originally Posted by nytdrev.dk (Indlæg 35259)
så skal hun glaceres med glycol...:):):):)

Sidder der ikke stadig det fra sidste år ? :D:D:D

goffy 19-10-2011 14:48

Citér:

Originally Posted by MartinN (Indlæg 35268)
Sidder der ikke stadig det fra sidste år ? :D:D:D

Helt enig... 2 min i vandet er ikke nok til at skylle det ud :D:D

Miss Mancini 19-10-2011 15:21

MartinN og Goofy; Hov hov, Dollarprinsessen har været i suppen i år...:):):)

Faktisk blev det til en eftermiddag, hvor resultatet blev et defekt powertim, gennemtæret bundkar og eksploderet trailerspil...:):):) - hun holder standarden...:)

kjaerlarsen 19-10-2011 17:52

Har fået båden op og i hal. Motor skyllet godt igennem, men ikke konserveret, da den ryger ud sammen med drevet.
Trykvandsanlægget er tømt, mangler blot at konservere toilettet.
Af projekter til vinter? Pyha! Endnu en lang liste.
Nyt bundkar, da det oprindelige er tæret igennem som følge at en sprængt toppakning med indtrængende saltvand i olien til følge (kostede også et topstykke livet). Ellers en minutiøs gennemgang af ALT på motoren. Gider ikke skrue mere på den fremover!!
Drevet skal skiftes ud med et Bravo I, så det bliver godt!
Ellers diverse poléropgaver, ny tætningsliste til skyligt og sikkert en masse mere........
Godt man ikke er afhængig af godt vejr!

Fletcher14 19-10-2011 21:43

Fletcher'eren er stadig søklar. Den skal først konserveres lidt inde i november, skruen sendes til leverandøren med en mistanke om skred i det lukkede nav og så have ordnet er par skrammer på skroget i selskab med KS1. Glædelig Jul.

Ibber36 22-10-2011 14:55

Mariah'en er blevet vinterkonserveret, i sidste weekend, med Kølervæske, fogging oil, ny motorolie, drevolie, filtre etc.

Så nu mangler jeg blot at finde en indendørs plads for vinteren :-)

Anders kr 22-10-2011 17:14

Både silverlinen og jetskien er konserveret!

Og stillet væk for i år, en yderst skuffende sommer med kun ca 30timer på V8'ern :(

nicolajjetrider 23-10-2011 18:16

Silvertonen ryger på land d. 4 så skal jeg lige ha gjordt den klar :)

Jetski'en og Windsurfudstyret bliver brugt hele året :)

Horizonblue 23-10-2011 20:46

3 Vedhæftelse(r)
Jeg har slet ikke haft skuden i vandet i år, den har nærmest været vinterklar i et par år nu. Har haft ubeskriveligt meget at se til, men det er lysnet nu. Desværre er sommeren jo forbi. Hen over vinteren nusser jeg de sidste ting færdig, så den er klar til en rekordsommer næste år. Jeg har lavet en masse ting om på Suntop'en, derfor har jeg ikke bare kunnet søsætte den. Noget der har trukket tænder ud at lave, har været at ombygge remtrækket foran på motoren til fladrem.

Der fandtes ikke et beslag som kunne bruges, til at holde generator/servopumpe/remstrammer, så jeg har lavet et selv, i rustfrit stål.

Så er der også kommet ny badebro og drev på den. Badebroen mangler noget færdiggørelse.

nicolajjetrider 23-10-2011 22:11

Meget smukt HB:)

Er platformen inspiration fra en ski nautique?

Lige i vand overfladen :)

Horizonblue 24-10-2011 06:26

Citér:

Originally Posted by nicolajjetrider (Indlæg 35302)
Meget smukt HB:)

Er platformen inspiration fra en ski nautique?

Lige i vand overfladen :)

Yep, badebroen er inspireret af Ski Nautique.

Dog er den noget højere oppe. Jeg vil vende det om og sige at den sidder så langt nede som drevet tillader det. Drevet kommer egentlig temmelig højt op, når man hejser det op, så jeg har fået fat i originale trimbegrænsere til cylindrene. Det er blot en plastic-dimmer som skal puttes ind i trimcylinderen, så drevet ikke kan løftes så højt op.

Lindegaard 24-10-2011 07:37

Mangler et billigt bådstativ, og derefter skal den på land...
nr jeg skal køreblandingen af kølevædske og vand igennem motoren, er det så bare at åbne søvandsfilteret og hælde det i der mens motoren kører??

Skibsbyggeren. 24-10-2011 09:21

"Røde Anne" kom op den 30. september - den sidste gode weekend med sommervejr. Begge maskiner er konserveret for vinteren. bunden spulet ren, "møllerne" afsyret med saltsyre. Fribordet vokset og poleret. Det var herligt, at gå rundt i T-shirt og klargøre til vinteren. Så ja, nu er jeg klar til den kommende vinter - må den være mild, selvom båden står inde.
Af projekter kan nævnes: Nyt blandingsbatteri i pantry, opsætning af børstet rustfrit stål omkring køkkenbord, nyt varmelegme - evt. ny varmvandsbeholder. Alle 12 dyser ud for tjek evt. udskiftning (har hørt, at de er rimelige billige til en Ford). paksnore udskiftes. Og så det man ellers lige falder over.:rolleyes:
Ellers er oktober gået med omforandringer på andres vogne og stativer. Det er blevet til 6 indtil nu, men en kammerat for "ny" båd hjem fra England omkring 1. november, så hans nye vogn skal nok også tilpasses.....Party0012

Horizonblue 24-10-2011 10:51

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 35308)
Mangler et billigt bådstativ, og derefter skal den på land...
nr jeg skal køreblandingen af kølevædske og vand igennem motoren, er det så bare at åbne søvandsfilteret og hælde det i der mens motoren kører??

Jeg vil foretrække at stille en tønde under udstødningen og arrangere en slange, så motoren kan "snuse" det op igen. Så kan den stå og køre i en stykke tid og blive rigtig godt smurt ind, indvendig.

På den anden måde skal du nok have et par hjælpere, en der kan stoppe motoren og en der kan se efter hvornår der kommer kølervæske ud af udstødningen.

goffy 24-10-2011 18:48

Citér:

Originally Posted by Lindegaard (Indlæg 35308)
Mangler et billigt bådstativ, og derefter skal den på land...
nr jeg skal køreblandingen af kølevædske og vand igennem motoren, er det så bare at åbne søvandsfilteret og hælde det i der mens motoren kører??

Jeps..Har du en ventil mellem søvandsfiltret og vandindtaget så lukkes den og låget til filtret fjernes. start maskinen og hæld kølevæske i filtret og den vil suge det til sig. Sæt en balje under udstødningen så du ikke sviner for meget.
du har jo diesler med lukket kølesysten, så det er kun vekslerne og udstødningen der lige skal skylles igennem med kølevæsken.
i min tidligere skiv. lå der en mercedes med bowmann veksler og da brugte jeg samme fremgangsmåde og brugte faktisk kun 3-4 liter blandet kølevæske, så var den frostsikret.


Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:52.

Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.

» Statistikker
Medlemmer: 114,992
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, masagnik1226.ru_cuol
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 08:52.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden