Det er et indlæg lavet af en interessegruppe som jeg læser det
Erhanol findes allerede i benzin i de fleste lande - og vores GM/Vortec marinemotorer findes i industriversioner der kører på ren Ethanol
Man læsrer om mange "lommehistorier" om hvor galt det er med Ethanol iblanding - men i praksis giver det meget få/ingen problemer med iblanding af Ethanol - rent teknisk - men det giver lavere virkningsgrad og derved går noget af besparelsen tabt
Her i Sverige er der iblandet 10% ethanol til benzinen og det er der ingen problemer i - man undgår endda vand i brændstoffet idet ethanolen optager de fugtrester der måtte findes i brændstofsystemet og de brændes så af med brændstoffet
I Danmark har vi - som et af de eneste EU lande - endnu ikke mig bekendt ethanol i benzinen men det kommer meget snart
Man kan købe E85 på tankstatonerne her i Sverige (85% ethanol 15% benzin) og det kører en GM marinemotor fint på - man skal bare skifte dysser i karburatoren - og ydelsen falder ca 10% men derudover har de nyere GMèr ingen problemer med at æde det - dog stiger brændstofforbruget ca 15% og så er besparelsen gået fløjten
En litter E85 koster vist ca 9 Skr og en litter Benzin koster val ca 11 Skr
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt