Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
Rolf er det bil Turbo motorer du tænker eller Turbo motorer genneralt.
For ved da Volvo's 4Cyl Diesel ( turbo ) 130hk, holder rigtig godt...
Jamen for helved HB, det burde vi virkelig. Det er jo det der afholder folk fra at gøre det. De mangler et komplet kit til at montere det. Se det for dig, Mercedes 3.0 TD, ca 140hk på krumbassen, DIESEL HK, Monteret på alpha one drive, Kit incl. alles 7500kr.
Ting der skal køles, tror turboladeren kan du holde kølig nok med olien. Den skal jo ikke lade mere end 0.6Bar. Men ellers udstødning. Men Topstykket og blok ville jeg helt klart køle med Kølervæske, som på min gamle bmw. Lave et keramisk rør som blev kølet af saltvand også ( levetiden er 20år for hver rensning eller noget i den dur ).
Du montere så rustfrie udstødninger ( kanon til saltvand ) og ser godt ud i maskinen. Diverse beslag.
Jeg er vild med ideen om de maskiner i en båd.
Jeg kan lige tage på arbejde og undersøge prisen for en "let" renovering af sådan en maskine.
|
Nic for satan, du besidder virkelig ungdommens optimisme og gå på mod, det er sgu godt at se :-)
Opskriften på køling tror jeg er følgende:
Varmeveksler tages fra Mercruiser 3,7 L (4 tommer model) den kan køle en 190 hk benzinmotor incl udstødningsmanifold. Kan købes brugt på ebay. Den er dejlig universal lavet. De dukker af og til op, da der formentlig bliver kasseret en del af disse motorer.
Svejse en manifold med vandkammer, altså som en almindelig manifold til marinemotorer. Gerne alm sort jern. Varmelednings-koefficienten er mere gunstig for jern end rustfrit stål, altså jern leder varme bedre end rustfrit stål.
Kølevand, fra veksler ind i motoren, derefter ud i manifolden og så op i veksleren igen. Så holder manifolden "evigt"
Svejse et udstødningsknæ i rustfrit stål, som boltes på manifolden, så havvandet fra veksleren kan blive blandet med udstødningsgas her (som de fleste andre marinemotorer)
Da der skal saltvand i her, er rustfrit fint og så længe det kun er et knæ, mener jeg ikke at den dårligere evne til at lede varme, har nogen betydning.
Og det ser jo rigtig fedt ud med rustfrie udstødningsbøjninger.
Drevet, der er vi nød til at bruge et med konuskobling, altså Mercruiser Bravo eller Volvo, da princippet om at tage tændingen for at få alpha drevet i frigear ikke er nem at få til at harmonere med en diesel. Tager man tændingen på dieselen, dør den øjeblikkelig.
Ganske vist findes der alpha diesel drev, har aldrig undersøgt hvordan det virker, men enten er der konuskobling i dem, ellers er der lavet noget i elektronikken, så motoren kan hakke i det et øjeblik, så man kan få drevet i frigear.