Fenderen.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 212
1 medlemmer og 211 gæster
Jaredtoisa
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu

Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
Gammel 03-06-2009, 14:25
lynæs's Avatar
lynæs lynæs er offline
Træskibsnostalgiker

Tilmeldelsesdato: Feb 2009
Bopæl: Bogense
Jeg vandt sgu' engang et dykkerur i Bådmagasinet for at fortælle dem hvad en lille håndholdt GPS kan bruges til. De havde selv skrevet en artikel om emnet, hvoraf det tydeligt fremgik at de stod og navigerede ved et spisebord på land, og ikke i en LAkrydser i blæsevejr, de mente man bare skulle aflæse navigatoren og så gå ud i kanterne og finde stedet ved at afsætte en streg fra begge kanter. I bølger og et kort, som i en mindre båd som regel er foldet et par gange? Det ville jeg sgu' godt se praktiseret.
Jeg beskrev min metode, som kort fortalt går ud på at man i alle sine kort afsætter et par eller flere Waypoints , som man benævner med kortnr.+ wpnr. de indsættes i navigatoren med samme navn. Man kan nu med goto eller anden kommando afh. af nav. få at vide hvor langt du er fra punktet og i hvilken retning det ligger. Med en gradvinkel
eller ved hjælp af en kompasrose på kortet finder du let retningen og en forudindstillet passer udsætter disatancen. og der er hverken misvisning eller andet at regne med.
Det var så et ur værd. Områdets karakter er bestemmende for den nødvendige nøjagtighed, der er jo ingen grund til at finnavigere, hvis der er timers åbent vand foran.

» Statistikker
Medlemmer: 127,940
Emner: 5,115
Velkommen til vores nyeste medlem, Jaredtoisa
» Sponsorer