Sådan her ser en klokobling ud
Med en klokobling låses frem eller bakgearet via en klokobling og det er det der giver "klonk" lyden ved gearskift - princippet benyttes på alle påhængsmotorer og bla Mercruisers Alpha drev
Her er en tidligere tråd med en lille film der viser en klokobling i funktion
http://fenderen.dk/forum/showthread....ght=klokobling
En konisk kobling ser således ud
Der låses frem/bakgearet via en konisk kobling og det giver blødere/lydløse gearskift princippet benyttes på bla Bravo og SX drev
Nogen sværger til det ene - andre til det andet - Alpha drevet er konstrueret med klokobling præcis som alle påhængsmotorer og fordelen er det er simpelt og billigt at reparere - fordelen ved konisk kobling er at det skifter blødt og næsten lydløst - men det er dyrere at producere og meget dyrere at reparere.
Konisk kobling benyttes på alle de højtydende drev mig bekendt - det er kun alpha der kan klare op til 300 hk der kører med klokobling - og så alle påhængsmotorer
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
Sidst redigeret af ENN; 22-06-2009 kl. 16:47.