Citér:
Originally Posted by Mark B
Jeg vil sværge til konisk kobling så. Er der noget jeg er ked af på Alpha one drevet er det den klonk lyd det giver når man sætter i F/N/B gear. Den kunne man sagtens være foruden. Det er én af de parametre jeg vil vægte højt næste gang der kigges båd 
|
Et andet minus ved Alpha One drevet er at vandpumpen sidder i drevet. Det vil sige at olien skal tappes af og drevet skilles ad, for at komme til pumpen.
I disse dage er jeg ved at "ombygge" en båd med 2 x OMC elektriske drev, så drevene aldrig mere skal skilles ad, for at renovere pumper.
Det ene drev kan stort set ikke pumpe, kun noget sjatpisseri. Både impeller og pumpehus har været byttet op til flere gange, men det har kun holdt kort tid før den gav problemer igen.
Båden skal jo op og drevet skilles ad hver gang skidtet ikke virker, så nu kommer der en pumpe på hver motor og søvandsindtag igennem skrovet. Pumperne ud i drevene får lov at blive siddende, så kan de dø i synden.......
Jeg laver et par huller i de klapper der sidder på hver side af transom'en, hvor vandet ellers bliver pumpet op igennem, så den smule de gider at pumpe, kan komme ud.
I fremtiden bliver det nemt at skifte impeller, det kan gøres uden at båden skal på land og/eller drevet skal skilles ad.
Der er formentlig en fejl et andet sted i drevet, men denne løsning kaster nogle gevaldige fordele af sig, så jeg orker ikke at skal til at skille det hele ad og gennemsøge minutiøst for at bevare en halvdårlig løsning