Jeg vil vove den påstand at de motorer som ikke bliver serviceret eller vedligeholdt efter "bogen/manualen", det er dem som disse fejl sker på.
At en motor ikke er blevet skyllet igennem er medvirkende til øget tærring.
Hvis en motor ikke har fået skiftet impeller minimum hvert andet år, så er der stor risiko for at impeller står af ikke længere levere koldt kølevand til motor, og den højere temperatur kan foråsage en defekt toppakning.
Alle motorer skal vedligeholdes og det maritime miljø er ekstra skrapt, specielt for motorer som er direkte kølet af vandet omkring båden.
Al en blok skal renoveres skyldes vel egentlig oftest nogle af disse ting:
--> at vinterkonserveringen ikke har været gjort/gjort ordentligt
--> at impelleren er blevet defekt og motortemperaturen er steget og motoren har slået sig
--> manifoldene er gennemtærret så vand kommer ind i blokken
Der er helt sikkert flere og jeg syntes da at andre brugere skal byde ind
Disse fejl er forholdsvis nemme at undgå hvis man vedligeholder sin motor.