Det var en sørgelig historie med den omtalte båd, hvor motorrummet bliver fyldt med vand, når motoren er startet.
Sælger havde fortalt køber, at motoren var frostsikret og derfor var der ikke mulighed for at starte motoren med mindre køber ville betale de omkostninger, som var forbundet med at vinterkonservere motoren igen - køber valgte at tro på sælger og betalte kontant 92000,- kr. for båden og fik den fragtet hjem.
Igår var første gang siden køber handlede båden, at motoren skulle startes. Som tidligere skrevet berettede køber overfor mig i telefonen, at vandet fossede ud af motoren, men ikke nærmere beskrevet hvorfra.
Jeg har idag besøgt sælger og inspiceret bådmotoren. Det viser sig, at den bagerste frostprop i bagbord side er skudt ud af motorblokken, og at motoren ser ud til at have været under saltvand - alt på motoren fra manifolder og ned til bundkar er ræverødt og store rustflager hænger i laser på motoren. Kølsvinet bærer tydeligt præg af rustaflejringer og har en rusten farve.
Alle forskruninger, metalsamlinger mv. er hårdt angrebet af rust. Motorrummet ligner mildest talt en ulykke.
Manifolder og afgangsknæ er tilsyneladende de originale og skal skiftes før videre sejlads kan anbefales. Der er mange "oliekager" rundt omkring på motoren, der uden tvivl fortæller om en mangelfuld vedligeholdelse fra de forskellige ejers side af.
Jeg har anbefalet sælger at få lavet motoren i funktionsklar stand og sælge båden til højestbydende evt. som projektbåd. Båden kan give mange økonomiske overrskelser i negativ retning og med ejers formåen med værktøj, vil jeg ikke anbefale at beholde båden - hver gang båden skal serviceres eller repareres, skal det foregå på et værksted, hvilket næppe er rentabelt holdt op imod bådens stand og alder.
__________________
Chi non risica, non rosica
Sidst redigeret af Miss Mancini; 28-03-2010 kl. 13:11.