V6 og smallblock V8, sejler ikke så tit med oliekøler. Det er måske mere et bigblock fænomen. Jeg har ikke lagt mærke til om de nye V6-V8'ere har oliekøler. Kunne man godt forestille sig, siden de har flere hk end de gamle.
Sjovt nok så har Volvo AQ 151 (4 cyl 2,5 L) oliekøler. Og det er trods alt ikke en motor, der er ved at eksplodere af hk(146).
Men det er ikke nogen dårlig ide med en oliekøler. Som nævnt er der jo ikke meget fartvind til at køle bundkarret.
På en lille sejltur i tomgang, går det nok, men skal motoren kværne derudaf i flere timer på 3500 o/min tror jeg at olien er noget varm, når man kommer i havn.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish
http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G