Med ære og respekt for ideen med påhængsmotor på en Fjord 24, ville jeg absolut ikke vælge denne løsning, men nærmere i retning af indenbords benzin eller diesel motor.
Hvis du kigger på horizonblue´s projekt med FlyFish´en og de andre både han stikker snitterne ned i, så er der meget inspiration at hente. Specielt er motorvalget til FlyFish´en en længere roman, hvor næsten alle tænkelige løsninger har været oppe og vende til vurdering. Det sidste jeg har hørt omkring motorvalg er Mercedes diesler importeret fra Tyskland - Am I right or wrong, horizonblue ?
Er du fingersnild og fyldt med gå-på-mod er der mange muligheder for at lave din optimale motorinstallation i Fjord´en, men det er IMØ ikke med en påhængsmotor monteret på hækken - no way, José...
Du bør kigge efter en fremtidssikret motorinstallation og ikke nødvendigvis det som du en sommerdag finder på tilbud hos en ophugger, forhandler, dba.dk mv. En gammeldags og umoderne motor ( hvor reservedele er svære eller umulige at skaffe ) kan vise sig som et dyrt eventyr den dag båden skal sælges. Vælg en motor, hvor både du og køber kan få reservedele og viden er indenfor en overskuelig rækkevidde.
Af drev til båden kan du bl.a vælge:
- Alpha One single prop
- Bravo single eller duoprop
- SX duoprop
- 290 duoprop
Motorer kunne f.eks. være:
- Volvo Penta diesel
- Perkins diesel
- Iveco diesel
- GM 4.3 liter benzin
- GM 5.7 liter benzin
Både motorer og drev kan leveres i nyt og brugt udførelse. Vælges den brugte løsning, så bør hele installationen gennemgå en inspektion inden montering og evt. defekte/nedslidte dele udskiftet/renoveret.