Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 187
0 medlemmer og 187 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #8  
Gammel 28-04-2010, 21:52
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk Se indlæg
Hvis du kigger på horizonblue´s projekt med FlyFish´en og de andre både han stikker snitterne ned i, så er der meget inspiration at hente. Specielt er motorvalget til FlyFish´en en længere roman, hvor næsten alle tænkelige løsninger har været oppe og vende til vurdering. Det sidste jeg har hørt omkring motorvalg er Mercedes diesler importeret fra Tyskland - Am I right or wrong, horizonblue ?
You are absolutely right, NewSterndrive :-)

Ja, der kommer et par halv-sløve Mercedes dieselmotorer i den. Jeg har ikke hentet nogle motorer endnu, men det er meningen at finde et par motorer i Tyskland, som ikke har kørt ret mange KM.

På min hjemmeside er der et par billeder af en motor. Det er en defekt jeg har købt(billigt), for at have noget at tage mål af, til adaptorer og div beslag.

Resultatet bliver; 2 stk OM603, 3.0 liter, 113 hk, 4600 o/min.

Med halvsløv mener jeg i forhold til nye dieselmotorer; en tilfældig 1,6 HDI eller 1,9 TDI motor trækker faktisk hårdere.

Men jeg kan bedst li' de lidt ældre maskiner, som der ikke er alle mulige dikkedarer på, der kan gå i stykker. Men heller ikke noget gammelt lort der larmer som en stenknuser og ikke kan tage mere end 3000 o/min. Og Mercedes OM603 ligger noget over stadiet "gammel skærveknuser"

Mercedes'en er dejlig simpel at se på, en mekanisk dieselpumpe og det er stort set det.

Båden (Draco 2500 Flyfish)bliver ikke nogen raket, men er den en total sinke, må der noget trykladning på motorerne, og kan de ikke tåle det, så er de selv ude om det.......

(Så går jeg over til plan B; 2 stk 4,3.......)

De originale motorer var jo et par OMC 120 hk, 2.5L benzin, koblet sammen med et par ineffektive "elektriske stringere" Det kunne den trods gå ca 25 knob med. Så jeg er rimelig fortrøstningsfuld omkring de "nye" motorer. 113 diesel HK koblet sammen med effektive Volvo SX drev.


Mht Fjord'en, så ville jeg finde en ret ny 4,3'er til den(min. 205 hk). Som der står, skal den ligge i havnen, samt bruges til lidt småture. Den skal altså ikke bruges som racerbåd= ikke nødvendigt med en stor forslugen V8, og heller ikke som langtursbåd= ikke nødvendig med diesel.

En sprød 4,3'er kan godt skubbe en Fjord 24 afsted med en tilpas fart.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 127,576
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, AprilArg10
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 02:19.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden