Hm, i min verden er der ingen karburator på nogen motor meget over knallertstørrelse, hvor man kan justere blandingen til andet end tomgangssystemet. De to skruer du justerer på lyder for mig som om det er luftskruen og blandingsskruen til tomgangen. Ved fuld gas har den del af karburatoren lille til ingen indflydelse på den gasblanding som når frem til cylinderne.
Du skriver du kan få motoren til at tage gassen ved at give langsomt gas - er det under belastning?
Hvis den kun kan tage gassen i frigear og ikke under belastning, så vil jeg tro du har snavs i hovedyssen. Tomgangssytemet kan give tilstrækkelig med effekt til at køre motoren op i omdrejninger, men noget videre moment leverer den ikke.
Hvis den derimod tager gassen under belastning, når den får den langsomt, og du i øvrigt ikke har problemer med tophastighed (= ydelsen på motoren) - så check accelerationspumpen.
Det "knald" i karburatoren du beskriver er et typisk tegn på for mager blanding, og kan i uheldige tilfælde føre til en karburatorbrand, især hvis motoren går i stå samtidig. Jeg har set deciderede stikflammer komme bagud når den skyder. Åben flamme + benzin samme sted er dårlig karma.
Jeg formoder i ovenstående du har haft en tændingspistol på og kontrolleret tændingen efter fabrikantens foreskrifter, omend jeg tvivler på det er der problemet er.