Jeg brugte engang noget syre fra Carela, til at rense min motor indvendig, inden jeg satte ferskvandskøling på.
Det skulle varmes op før det virkede, så jeg havde en grande dyppekoger og startede motoren en gang imellem, mens en lænsepumpe skovlede det rundt i motoren. Der stod en beholder ved siden af motoren med syre i.
Jeg var egentlig noget skuffet over resultatet, der kom kun lidt sort vand ud, ikke en masse blæverværk, som jeg måske havde regnet med.
Der skulle nok også have været mere tryk på, end en lænsepumpe kan give. Det havde jeg ikke lige mulighed for at gøre noget ved på daværende tidspunkt. Men motoren kører godt i dag, holder temperaturen fint.
Men jeg har siden haft topstykkerne af nogle motorer, som senere skulle have have ferskvandskøling og her har jeg simpelthen støvsuget blokken. Altså fundet et rør der kan gå ned igennem kølekanalerne i blokken, tape det fast på støvsugeren, og suget skidtet op.
Det har været rimelig effektivt, der er kommet en del slam/rust op med den metode.
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish
http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G