Citér:
Originally Posted by madzch
pumper håndtaget? :S jeg drejer bare nøglen indtil den får sig hostet igang og så står den jo og halter lidt indtil den lige pludselig går jævnt
|
Hehe, en karburatormotor skal man lige kende. En indsprøjtningsmotor kan man bare starte, kold eller varm, uden at give gas eller pumpe.
På min egen båd har jeg lavet en "koldstartsknap" Når man hiver den ud, går motoren med 1200 O/min, kold. Den har ikke noget med chokeren at gøre, det er ren gas.
Som motoren bliver varm, stiger den op til 1800 O/min. Man trykker så bare knappen lidt ind, for ikke at naboerne ikke bliver sure.
Så min startprocedure hedder:
1. Pump det store håndtag 2 gange.
2. Hiv koldstartsknappen ud
3. Start
Så starter den blidt op, uden noget hosten.
Hvis man starter den uden at give lidt gas, går den enten i stå, eller går for langsomt og ujævnt. Den skal have lidt gas og derfor har jeg lavet koldstartsknappen. Det store håndtag er for svært at "dosere" til en blid koldstart, synes jeg. Enten starter den op med alt for mange omdr, eller for få.
Men når jeg hiver min hjemmelavede knap helt ud, får den lige tilpas med gas for at starte.
Når jeg starter den varm, trækker jeg også knappen ud, men pumper ikke håndtaget. Den kan godt starte uden gas, men synes lige at den skal komme til sig selv, så den får lov til at gå et øjeblik, inden jeg sætter den i gear.