Fenderen.dk
 



Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 430
1 medlemmer og 429 gæster
btaletwzxi
Fleste brugere online var 793, 17-05-2024 at 20:06.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #1  
Gammel 12-11-2010, 12:56
Bloody Mary's Avatar
Bloody Mary Bloody Mary er offline
Landkrabbe
 
Tilmeldelsesdato: Oct 2010
Bopæl: Frederikssund
Indlæg: 82
2 AQ 130c Udstødning gennem agterspejl

Hej,

Jeg er igang med en generel renovering/forsimpling af maskineriet på min båd, og er også inde på at trimme lidt på de 2 B20'ere der ligger i båden (coronet 21DC).
Jeg er i kontakt med KG trimning i sverige vedrørende portning af topstykker/manifolde og knastvalg..

I den forbindelse kom jeg ind på at udstødning gennem agterspejlet må give lidt mere "free flow" ved høje omdrejninger, både fordi gasserne ikke skal snørkle sig ned gennem drevet, og fordi at agterspejlet bliver vandfrit ved høj fart= mindre modstand.

I forvejen suger jeg kølevand fra bunden af båden, så efter ombygning af udstødningen er der kun transmissionen tilbage i drevet = mindre fejlmuligheder = enkelthed.

Jeg vil lave afgangsrørene så de kommer ud ca 5 cm under vandoverfladen med en ca 45 grader bøjning nedad. Det skulle give en støjsvag udstødning ved lav fart.

En hage ved denne ombygning vil jo være at bagbords motor får et længere afgangsrør, da det kommer til at gå henover transomen og ned, hvor styrbord motors rør bare kan gå næsten direkte ud. Jeg skønner ikke at dette har den store betydning..

Inspirationen kommer fra Volvo's egne race motorer AQ155, der havde udstødning gennem agterspejlet..
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/7E...TH_197X_en.pdf

Jeg skriver dette for at få noget respons på en sådan ombygning, evt gode råd, tips, erfaringer etc, etc..

V.H. Rune

Sidst redigeret af Bloody Mary; 12-11-2010 kl. 13:01. Begrundelse: stavefejl
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 115,352
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, btaletwzxi
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 05:26.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden