Jeg vil godt knytte en kommentar til forsikring.
Jeg har haft mange knallerter, 45'ere, motorcykler, biler, både og ejendomme gennem årene - lige fra brugt til nyt. Jeg kører og sejler elite og har aldrig selv lavet forsikringsskade - og kommer heller ikke til det.
Min erfaring er, at forsikringer dækker lige til den dag, de skal dække. Jeg har kun en gang anmeldt en skade da tyvknægte slap afsted med nye bil over stok og sten på Nørrebro - og den anmeldelse blev behandlet så langsomt, at jeg selv havde betalt skaden den dag det endelig blev meddelt, at skaden ville blive dækket.
Min leveregel er derfor, at jeg kun tegner de absolut lovpligtige forsikringer - og det er bliver til den laveste pris med lavest mulig dækning fordi jeg forventer, at det er min egen pung, der står for skud.
Dertil kommer, at forsikringsvilkår i dag er så komplekse, at de burde omdøbes til lovpligtige, totale ansvarsfraskrivelser med et girokort forneden.
Lovpligtige forsikringer er forsikringsselskabernes egen forsikring - og derfor stiger priserne år efter år. Hvis du ikke har en skolekammerat som assurandør, skal du eksempelvis betale 20.000 kr. i årlig ansvar for en bil fra 1983 - i stedet for 7.000 kr.
Prisen for sådan en bil burde dog være nede på 500 kr.
Med andre ord, så er det lovregulerede marked så skørt, at den årlige forsikringspræmie nemt bærer værdien af det forsikrede i sig selv.
Hvis begrebet 'lovpligtig' forsikring overhovedet har sin berettigelse, kan jeg komme på en række andre områder, hvor 'lovpligtig' også burde indføres. Eksempelvis inden for IT.