Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 263
2 medlemmer og 261 gæster
Phillipgisse, TigerKsdfew561lerma
Fleste brugere online var 945, 25-05-2024 at 03:49.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #9  
Gammel 27-01-2011, 14:27
Horizonblue's Avatar
Horizonblue Horizonblue er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Nov 2008
Bopæl: Sorring
Indlæg: 952
Tror at jeg skal til fyn og se på en af de TPI motorer......

Anyways, jeg har installeret elektronisk tænding på et par bådmotorer og en bilmotor, dog af den type, hvor man piller platiner + kondensator ud af strømfordeleren og skruer "dimsen" ned i den originale strømfordeler.

Med en stor forbedring til følge. Der kom ny 50000 volt tændspole på, i samme hug, i alle installationerne.

Bådmotorerne var et par OMC 165 hk (række 6). Det er jo nogle motorer som egentlig burde kunne gå meget jævnt og langsomt i tomgang, men disse motorer skulle helst ikke ret meget under 900 o/min, så lød det til at de kunne gå i stå når som helst. Når man satte dem i gear, skulle man skynde sig at give lidt gas, ellers var der igen stor risiko for at de satte ud. (motorerne lagde i samme båd)

Der er nok ingen tvivl om at hele det gamle tændingsanlæg var træt. Men nu efter der er elektronisk tænding på, kan de gå 500 i tomgang og stadig fuldstændig jævn og rolig gang.

Bilen er en Porsche 924, som havde en urolig tomgang og kunne være lidt træg at starte. Efter den har fået elektronisk tænding har den fået en super tomgang og er meget lettere at starte. Den fik også nye tændrør. Det er klart at også her var det gamle tændingsanlæg træt.

Om båden og bilen er blevet mere økonomiske, hurtigere osv, har jeg ikke tal på. Mere økonomisk vil jeg da tro. Hastighed og optræk er formentlig en smule bedre, men der skal nok måleudstyr til for at påvise forskellen. Hverken bilen eller båden bliver brugt til andet end at futte rundt i, så i disse tilfælde er det svært at påvise nogen forskel.

Men en god tænding er alfa og omega for en god forbrænding, som giver god motorgang. Med Delco strømfordeleren som forstiller tidspunktet elektronisk op igennem omdrejningerne, så bliver det ikke mere nøjagtigt.

En gammeldags strømfordeler hvor der er mekanik i, bliver slidt, så gnisten bliver både mindre og på det forkerte tidspunkt. Kamvinkelen skal også være korrekt på den gamle fordeler, ellers bliver tændspolen ikke ladet ordentlig op.

Alle disse problemer er man ude over med den elektronisk fordeler. Ikke nok med at den gnister på det rigtige tidspunkt, den fyrer også en seriøs GNIST af.

Ja, jeg lovpriser elektronisk tænding her, men når jeg selv har oplevet og hørt om alle de motorer der har gået dårligt pga elendig tænding, så har jeg gjort op med mig selv at jeg ALDRIG mere skal have en motor med platiner i.(medmindre det er umuligt at få et elektronisk kit til den)
__________________
"If you can't fix it, don't break it"

The Fleet:

Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev

Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev

Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev


Mvh Per G
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 115,738
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, TigerKsdfew561lerma
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 02:07.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden