Jeg må på det kraftigste fraråde, at man handler en brugt bådmotor, hvis ikke der er:
- Fagmand til rådighed
- Dokumentation fra sælger på udført arbejde eller servicehæfte på motoren
- Mulighed for opstart af motor
- Mulighed for at inspicere /kontrollere motoren f.eks. kompressionstest
Det er de utroligste historier som mange sælgere kan fortælle om deres brugte bådmotor som "faktisk er så god som ny, nyrenoveret forbi sælger bare ønsker at alting skal være i orden, udskiftet med anden motor med flere HK" - ja, jeg kunne fortsætte i flere timer...
Specielt er der en sælger i Århus-området som har præsteret at sælge den samme motor på dba.dk op til 4 gange. Motoren er en 7.4 liter V8 Mercruiser, hvor sælger fortæller til intereserede købere, at motoren er nyrenoveret dog uden nogen form for kvitteringer på reservedele eller udført arbejde. Motoren sælges fordi sælger har købt en større motor til båden. 7.4´eren kan ikke høres i gang med mindre køber lægger 5000,- kr. til at dække vinterkonservering af motoren. Sælgeren lyder iflg. mange købere troværdig, og som sagt har motoren været handlet op til 4 gange - det har jeg kendskab til fra mine kunder, som har "købt" den. Der aftales en pris på ca. 38000,- kr. for motoren, hvor køber har returret, hvis ikke motoren fungerer optimalt.
Første sejltur med den nyrenoverede motor stopper inden båden er nået ud af havnen, for der er manglende kompression på 3 cylindre !!!!!!! Køber kontakter sælger, og selvfølgelig kan motoren returneres som aftalt blot med den lille krølle på halen, at sælger beholder 8000,- kr. til dækning af omkostninger ifb. med fremvisning af motoren...........
Som jeg ofte spørger mine kunder, der er på udkig efter en brugt bådmotor:
"Hvis motoren er i så god stand som sælger fortæller, hvorfor skal den så sælges" ? Desværre lader mange købere sig besnakke, og som ofte ender det galt og køber får mindre end hvad der er betalt for.....