Løft af båd
En kammersjuk har en 3500 kg bådtrailer med nummerplader, til sin Draco 2500. En anden sjuk låner den en gang imellem, for at søsætte sin båd, Coronet 24 Family, da han kun har en ophalervogn og der er 15 km til havnen. Så når Draco'en er søsat, henter vi Coronet'en på traileren. Vi skal jo så ha' båden læsset om. Det foregår ved at klodse den op og trække traileren ud. Båden er jo nem nok at klodse op i bag, men foran er problemet jo at vanger og aksler på trailern er i vejen, når man trækker den ud. Det kan lade sig gøre ved at flytte klodser mange gange.
Men vi gik lidt i tænkebox og kom frem til at man måtte kunne lave en bom, så det kan lade sig gøre at løfte båden i forenden, i et hug og så trække traileren ud og skubbe den anden ind under.
Her er så resultatet.
En to-delt bom og et par donkrafte kaldet "kaffemøller"
Billederne er taget med min egen båd. Når jeg får billederne, hvor Coronet'en hænger på bommen, skal de nok blive uploadet. Coronet'en er "fully loaded" og derfor tungere end min, men bommen holdt fint. Den er bl.a lavet af 80x80x4 rør. Selvom det fjedrer, bukker det ikke sådan lige.
Med dette apparat var det ret nemt at læsse båden om.
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|