Kit nr 1 har jeg installeret et par gange i biler og både og det er ret simpelt. Man bestiller et sæt som matcher den strømfordeler man har. Først tager man dækslet af strømfordeleren, ud med rotor og platiner. Dernæst skruer man det elektroniske modul fast i det hul som platinerne sad i. Ja, det sidder kun med en skrue, der sidder en tap som sørger for at det ikke flytter sig.
Inden rotoren sættes på igen, skal der trykkes en ring ned over akslen, den passer over det sted hvor den er kantet (4 kantet for 4 cyl, 6 kantet for 6 cyl......)
Denne ring skal køre ret tæt op ad modulet.
Til sidst sættes rotor og dæksel på igen. Der går to ledninger ud fra modulet, de kan stoppes igennem det originale hul i fordeleren, de sættes på hver sin terminal på tændspolen. Vender de forkert, brænder modulet af. Husk en ny tændspole, der matcher modulet, de penge er godt givet ud.
Den modstand som sidder på gamle tændingsanlæg fjernes. Tændspolen skal have 12 volt direkte.
Herefter er man klar til start. Tændingen skal justeres, man kan ikke regne med at den passer.
Hvis ellers mekanismen der forstiller tændingen virker ok, er dette system ganske udemærket.
De gange jeg har skiftet det, har motoren fået en helt fænomenal tomgang, det er jo ret vigtig i en båd. De gamle platiner var selvfølgelig ved at være slidte og den gamle tændspole træt, men alligevel.....
Den ene gang jeg skiftede, var et par 165 hk OMC række 6'ere. Med det gamle tænding var de meget kede af at komme under 800-900 o/min, de lød til at kunne gå ud hvert øjeblik. I dag kan de gå helt ned på 500.......
System nr 2 er såmænd blot som at installere en ny fordeler.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish
http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G