Fenderen.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 158
0 medlemmer og 158 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu

Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

Emne: Motor i LM23
View Single Post
Gammel 04-02-2012, 12:12
megelundo megelundo er offline
Amfibiedyr

Tilmeldelsesdato: Jun 2011
Bopæl: Silkeborg
Hej - Og velkommen til,

Der er ikke nogen tvivl om at det at udskifte motoren kan være en større operation. Og ret bekostelig hvis ikke man kan gøre det selv. Og så skal du huske at ud over udgiften til en anden motor så kan der også komme udgifter til en ny/anden skrue og måske også en anden aksel og hvad der til hører. Ændring af motorophæng/fundament kan også komme på tale. Så hvis det er noget du selv har tænkt dig at kaste dig ud i, så ser jeg det som en nødvendighed at læse en masse om emnet, og evt. rådfører dig med båd-værkstedet hvor du køber de nødvendige dele.

Som jeg ser det så er der flere muligheder lidt afhængig af havd din plan er for båden - og de er som følgende:

* Hvis du har mulighed for det så sejl én sæson med den nuværende motor. Så finder du ud af om det at sejle er noget for dig. For selvom det er fedt at sejle, så kommer det desværre ikke af sig selv. Der er udgifter til havneplads, måske vinteropbevaring, forsikring, vedligehold, brændstof osv. Og så skal man være villig til at bruge tiden på vedligehold også. Så hvis du påtænker kun at beholde båden et år eller to, så tror jeg det er billigst for dig at beholde den motor som allerede er monteret, og så lade din salgspris afspejle motorens generelle stand/årgang ved et evt. salg.

* Hvis du påtænker at beholde båden i mange år fremover så vil jeg klart gå efter en nyere dieselmotor der er måske 5 år gammel. Den har lige taget toppen af prisfaldet, og der er stadig mange år i sådan en motor. Og så gå efter en motor på 15-20 Hk - Og gerne en 3-cylindret da de ofte går mere roligt end en 2-cylindret. Om mærket er det ene eller det andet tror jeg er knap så vigtigt. Dog skal man tænke lidt på tilgængeligheden for eks. reservedele og prisen herpå. Så mht. tilgængeligheden så vil Yanmar og Volvo Penta ofte stå stærkt.

En anden ting du skal være opmærksom på er den fysiske størrelse af din nye motor. Jeg mener at en LM 23 er med motorkasse, og det er ikke sikkert at din nye motor kan være der. Så måske der også skal laves en større kasse.

Held og lykke med projektet, og lad os høre/se mere til projektet hvis du beslutter dig for et motorskifte.
Reply With Quote

» Statistikker
Medlemmer: 126,142
Emner: 5,115
Velkommen til vores nyeste medlem, KianaCelf
» Sponsorer