Citér:
Originally Posted by BrianL
Det er noget sludder at brændstof forbruget er dobbelt op.
Det har været diskuteret mange gange før, og på en sådan relativt stor og tung båd koster det ikke ret meget ekstra i brændstof forbrug per sejlet distance enhed med 2 motorer i forhold til en motor med tilsvarende ydelse.
Vedligeholdelses omkostninger er dobbelt op, eller næsten, afhængig af hvad man sammenligner.
Hvis du sammenligner med at båden kun var udstyret med en af de 120 HK diesel maskiner, så er det dobbelt op, men det tror jeg ikke er nok heste til den båd, med mindre man bare vil tøffe langsomt rundt. Der burde måske sammenlignes med en 220 HK diesel maskine, og den kan være dyrere i vedligehold end en 120 HK.
|
jeg er ikke så præcis i min udtagelse med dobbelt op mente jeg dyrere (overdrivelse fremmer forståelsen) men 2 små maskiner der måske skal arbejde fuld knald er dyrere i drift end 1 stor maskine der måske kun kører
80% og den er sikkert også hurtigere.
og det kan nok også læses at min mening om 2 maskiner til alm. sejlads er unødvendig, og ikke pengene værd.
__________________

Finmar 26 Cruiser (halvplaner)
Volvo 3,0GL med SX drev. 1,97:1
max fart 20 knob ved 4200 rpm. prop 15,5X15
sejler gennem de sidste 35 år