Citér:
Originally Posted by nytdrev.dk
Der er langt imellem en vellykket renovering af en bil. Jeg har set adskillige eksempler, hvor ejeren er løbet sur i projektet og ikke magter mere. Som oftest sælges bilen hurtigst muligt selvom der er sprunget over med kvaliteteten og nøjagtigheden på mange områder. Det kræver viden og erfaring at laver en vellykket renovering af en bil. Det klares sjældent med tråd, ledninger og twist. Der skal meget mere til. En god gang lak, skjuler også de værste synsmæssige fejl på bilen, men selv en dårlig lakering har begrænset levetid.
Der findes utrolig meget dårligt udført arbejde indenfor bl.a autobranchen, og netop derfor er jeg forsigtig med at købe en bil der har haft en større trafikskade eller heloplakeret.
|
Det kan lade sig gøre at renovere fx en gammel klassisk bil 100% men det kræver så store resourser både håndværksmæssigt og tidsmæssigt (og økonomisk) at der tit bliver sprunget over.
Min kamarat der er udlært Pladesmed er udlært på et værksted der renoverede klasiske biler som mercedes mågevinger og lignende dyre klasiske biler - en komplet renovering der var udført 100% kunne løbe op i 5-700000 kr - men så var bilen faktisk bedre end da den løb af samlebåndet.
Da vi lavede Volvoèn blav der fx brugt tin og ikke plasticspartel da han kunne kunsten med at lægge karoseritin på - og da det håndværksmæssigt er det rigtige - tin arbejder meget bedre sammen med metal ift. plastic spartel så rigtige pladesmede der kan håndværket lægger fx tin på.
Det var i øvrigt slægt at gå med den Volvo i Gelette bænken og rette den op - en sådan gelette bænk er et uundværligt værktøj hvis rust og større karoseriskader skal laves 100 % - men den er dyr og værktøjet og fiksturer er også dyre - derfor laver mange en sådan rep uden at bilen kommer i bænk - og så er der ofte skævheder i det færdige resultat
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991