Jeg er selv i gang med et projekt, som nogen vil kalde van(d)vittigt, så jeg vil da lige give mit besyv med.
Det allerførste, som I skal være FULDSTÆNDIG enige om, er økonomien. Ikke noget med at "det tager vi hen ad vejen". Læg et budget over hvor mange penge I skal bruge til materialer. Det bliver selvfølgelig lidt noget gætværk, men en rettesnor er god at have. Hold et møde hvor I snakker sammen om pengespørgsmålet. Selvom I har gode intensioner og masser af hænder, SKAL der penge til. Og når der er penge indblandet, bliver folk uenige. Den diskussion kan I lige så godt tage nu, i stedet for når I står midt i projektet.
I skal have et godt sted at stå og arbejde. Der skal bruges ca 3x så meget plads som båden fylder nu. Når I begynder at skille alting ad og save træ osv, fylder det bare meget. Det er vanskeligt at finde et sted hvor det ikke koster noget, det har jeg måtte sande og brugt en del penge på husleje.
I er nød til at arbejde mere end 2 dage om måneden på den. Jeg går ud fra at I mener to lørdage f.eks, ikke bare aftener. Der skal både hele dage og aftener til, ellers bliver I aldrig færdige. Og her begynder det måske allerede at blive svært, nogen skal køre deres børn til sport, nogen skal dit, andre skal dat.......
Som du siger, skal der udarbejdes en slags arbejdsplan, gerne på person-niveau. I risikerer ellers at det ender med at nogle få tager slæbet, mens andre blot dukker op en gang imellem og slår et søm i. De første måneder hvor I er i gang, er det ingen tvivl om at alle arbejder for fuld styrke. Men som tiden går, ændrer det sig, det er sket mange gange før.
Jeg har kendskab til et lignende projekt. Det er en gammel sejlbåd i træ, som også skal have en kæmpe tur. En forsamling herrer i deres bedste alder gik i gang, med de bedste intensioner, men projektet er gået i stå i dag. Hvorfor ved jeg ikke, men de var i gang i nogle år og der mangler stadig MEGET.
Vær forberedt på at sådan et projekt koster en del penge og tager længere tid end I regner med.
Det er jo en kæmpe god ide at lade det være et socialt projekt, hvor I kan gå og hygge jer med at arbejde på skibet.
Jeg laver mit projekt mutters-alene, for egen regning og det er jeg fint tilfreds med. Der er ikke nogen at blive uenige med om hvordan tingene skal gøres, og man bliver ikke irriteret over at nogen bare går og driver den af.
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish
http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G