Har nu undersøgt lidt nærmere og har herunder lavet en liste vedr. om de forskellige modeller har tandrem eller ej samt om de er med kabeltræk eller elektronisk styring af gear/gas. Udfra dette vil jeg konkludere at min klare favorit (hvis man kigger på 150-200 hk.) er Mercury/Mariner Verado. Her undgår jeg tandrem som kan sprænge og som kræver en ekstra vedligeholdelse typisk hvert 3.-5. år. Derudover får jeg elektronisk gear/gas – det er der ingen andre der har på 150/200 hk. modellerne, med undtagelse af Evinrude E-TEC hvor det kan tilkøbes. Så har Verado en noget mindre motor volumen og er med kompressor – det vil jeg formode giver et mere fornuftigt benzinforbrug (lige f.eks. VW’s TSI motorer som er lidt samme princip) og derudover burde kompressoren kompensere for den sløvhed under acceleration som en 4-takter typisk har, kontra en tilsvarende 2-takter. Priserne for Verado skulle man så måske tro var ret høj, nu hvor den både har elektronisk gear/gas og er med kompressor, men nej – den er faktisk lidt billigere end tilsvarende fra Yamaha og Honda, som oven i købet har gammeldags kabeltræk! Tilsvarende fra Evinrude og Suzuki er en lille smule billigere, men har stadig også kun gammeldags kabeltræk. Så medmindre jeg kan finde nogle som virkelig har generelt dårligere erfaringer med Verado eller som kan henvise til at vedligeholdelses udgifterne er væsentlig højere end andre, så syntes jeg det står helt klart at det er det mest attraktive valg. Alternativt skulle det for mig nok være Evinrude E-TEC hvor det også er muligt at tilkøbe elektronisk gear/gas for rimelige penge - er bare bange for at den larmer lidt mere end de andre og bruger lidt mere brændstof end de andre og måske har lugtgener ved meget langsom sejlads og i tomgang!
Syntes det virker som om at Yamaha, Honda, Suzuki og Mercury/Mariner Optimax & EFI er gået i stå mht. udvikling. Syntes ikke der er sket den store med påhængsmotorer i rigtig mange år og syntes på det punkt at Verado netop skiller sig ud og prøver nogle nye ting for at kompensere for de svagheder en 4-takter typisk har!
Her min liste:
Mercury/Mariner OptiMax:
Gear/gas m. kabeltræk
Ingen tandrem
Mercury/Mariner EFI:
Gear/gas m. kabeltræk
Til og med 60 hk. = har tandrem og anbefales udskiftet hvert 3. år
Over 60 hk. = har ingen tandrem
Mercury/Mariner Verado:
Elektronisk gear/gas fra 150 hk. og derover
Har ingen tandrem
Yamaha:
Gear/gas m. kabeltræk (dog undtaget 225 hk. og derover som har elektronisk gear/gas)
Alle modeller har tandrem som skal udskiftes hvert 5. år
Honda:
Gear/gas m. kabeltræk
75+90+115+135+150 hk. er uden tandrem, alle andre er med tandrem som skal skiftes hvert 3.-5. år
Evinrude E-TEC:
Gear/gas m. kabeltræk (elektronisk gear/gas kan dog tilkøbes for 4500 kr. fra 150 hk. og op)
Er uden tandrem
Suzuki:
Gear/gas m. kabeltræk (dog undtaget 250+300 hk. som har elektronisk gear/gas)
Er uden tandrem