Et interessant spørgsmål som mange ofte stiller.
Uden at have regnet på det grundigt, så må der være større vedligeholdelsesomkostninger forbundet med et I/O system, hvis der sammenlignes med samme årgang I/O & O/B, størrelse osv.
O/B systemet har den fordel, at der som ofte kan konverteres til et andet motormærke uden alt for store ombygningsomkostninger. Det kan som sagtens også lade sig gøre med e I/O system, men det plejer altid at koste mere end beregnet.
Det er korrekt at de nyere bowrider speedbåde stort set alle er med I/O system, og det skyldes måske prisniveauet på komplette drivlinier fra Volvo Penta og Mercruiser - de sælges meget billigt til bådværfter. Jeg ved at Volvo Penta dieselmotorer til sejlbåde pt. er den billigste motorløsning til bådværfterne og derfor tilbydes det som standard løsning med opgradering til Yanmar, Nanni mfl.
Jeg sværger hverken til det ene eller det andet motorsystem, men tilsyneladende er det for mange bådejere væsentligt nemmere at servicere og vedligeholde I/O kontra O/B, hvilket for mange også er et vigtigt parameter.
I/O motorer fra Volvo Penta eller Mercruiser ( benzinmotorer ) er alle sammen med forkammerkæde, og dermed er der ingen serviceintervaller for udskiftning af denne enhed, som der er med en tandrem på en O/B.
Service- og vedligeholdelsesomkostninger skal vurderes ud fra motor- og drevtype, og kan ikke oplyses konkret uden at kende disse faktorer.
Det skal nævnes, at Volvo Penta benzinmotorer har et højere reservedelsindeks end f.eks. Mercruiser, men tilgengæld er der på mange af de populære reservedele også en højere kvalitetsstandard end hos Mercruiser ( originale dele ) - det er min erfaring.
Sidst redigeret af Miss Mancini; 26-02-2013 kl. 06:29.