Citér:
Originally Posted by Lars T
Tja det er jo meget en smagsag om man er til indebords eller udenbords..
Jeg vil vove den påstand at udenbords er nemmere at servicere ( ihvert fald 2 taktere/DFI'er) og måske også en anelse billigere end indenbords. Men ellers tror jeg mere det handler om bådens størrelse, altså ens behov.
Det er klart at udenbrods larmere lidt mere, men de optager ikke så meget plads.
en stor ulempe ved indenbords er bl.a. faren ved benzindampe - ha altid det i baghovedet.!
|
Meget enig i at I/B kontra O/B i høj grad er et spørgsmål om smag og behag. Jeg har prøvet begge dele og må konstatere at der ikke er den store forskel hvad det koster at holde kørende, så længe vi taler om noget der er nyt eller kun få år gammelt. Men når alderen begynder at trykke er I/B dyrest og ved udskiftning langt mere komplekst og dyrt end O/B.
Med hensyn til støj og rystelser, så er O/B klart at foretrække! Har haft lukkede kabinebåde med både I/B og O/B, og den med O/B var fantastisk støjsvag og vibrationsfri!
At dømme på de nyheder der for tiden præsenteres på diverse bådmesser, så kommer der flere lidt større både til med O/B motore.
Mit valg idag ville være:
I/B med dieselmotor og fast skrueaksel
O/B i alle andre tilfælder hvis muligt.
Personligt er jeg utryg ved I/B med benzinmotor, men det er nok bare mig.