Ud af næsten 100 sejlture, er det også kun 2 gange, at bølgerne har været flere gange højere end båden. De største bølger, jeg nogensinde har ligget i med Fletcher'en, var i Køge Bugt. Jeg har aldrig set noget lignende. De har været højere end en almindelig stue. 3-4 m fra bølgedal til bølgetop - og kun lige plads til båden mellem bølgerne. Det vil sige en ret stor stigning. Vi kunne intet se og måtte ligge pænt mellem bølgerne til vi var kommet et godt stykke. Jeg turde faktisk ikke engang vende om - da der ind i mellem forekom voldsom styrtsø bagved. Ingen tvivl om, at det kunne overfylde båden med vand - eller kæntre båden. Et bruse-vandfald uden lige. Dets røst kunne sommetider høres. Jeg skelede blot - og fokuserede fremad. Ingen grund til forøgelse af eventuel angst. Jeg havde to passagerer med og skulle forekomme rolig.
Om end det er fascinerende, at være konfronteret med naturens krafter og livets skrøbelighed, så er det også lærerigt. Udover de 2 gange, har der været 1 tur med gennemsejling af 1 super-bølge, der var højere end båden - og med dobbelt stigning. Det vil sige, en mur af vand, der var meget brutal. Vi sejlede direkte i gennem bølgen - og mistede desværre kamera mm - og blev meget både. Motoren kørte dog fint. Der var egentlig 1 lidt mindre super bølge efter den, men, den valgte vi, at und-dreje ved at ligge mellem de to bølger til vi kunne kravle over et svagere sted. Der er jo også stor forskel på havsejlads - og fjord-/kanalsejlads, som langt de fleste nøjes med. Der vil uundgåeligt være nogle erfaringer, der skal gøres.