Man skal skelne imellem to ting i dette tilfælde;
- Tidligere erhvervsfartøj
- Ikke tidligere erhvervsfartøj
En GB - som ikke er tidligere erhvervsfartøj - må formodes at være væsentligt nyere end den ombyggede kutter, som skribenten af indlægget omtaler, og dermed også med et forventeligt reduceret drift- og vedligeholdelsesbudget.
En ægte fiskekutter er med tøf-tøf motor og som ofte med direkte køling. Det har I ikke på jeres Ford motor, så her sparer I mange penge til udskiftning af f.eks. topstykke, manifold mv. grundet tæringer.
Der kan ikke direkte drages en parallel til bilverden, men erhvervsbiler bruges som ofte bare hårdere end den bil som hr. og fru Jensen bruger til hverdag - det sætter sit præg på bilen, når den f.eks. skal sælges som frikørt taxa - drivlinjen er som ofte der, hvor problemerne opstår.
Og jo, der findes undtagelser - det ved jeg. Men jeg ved også, at mange nyere erhvervsbiler bl.a frikørte taxaer skaber kraniebrud for ejeren grundet den hårde kørsel de har oplevet inden de blev frikørt.
I dette indlæg ved vi ikke, hvilken kuttertype der ønskes. Måske skribenten kan være behjælpelig...

?