Jeg er absolut heller ikke skræmt af videoen. Ud over den lyder hamrene godt
Men anyways, som du selv beskriver har tidligere ejer nok ikke fyret den af ret mange gange i løbet af hans ejertid.
Der er nogle forskellige ting som spiller ind i min verden:
En marine motor har super kort udstødning som hverken har potter el. filtre med mere som kan aftage udstødninggasser.
Det jeg ville kigge efter er:
Er dieseltanken ren og pæn? ( Højst tænkelig ja

)
Hvis nej: rens og ny diesel på. ( en Smule snavs / vand kan give en mystisk motorgang/røg )
Er selv gået fra 2x400L tanke i vores til 2x30L i hverdagen for at undgå dette. Det fungere PERFEKT
Er motoren nyserviceret?
Hvis nej: Skift diesel filter, oliefilter og motorolie.
- gør det ved driftsvarm motor.
Nu til den sjove fjelfinding:
Ud og sejl topfart: hvor mange omdrejninger går den så?
hvad skal motoren gå i topfart?
Er propellen ikke den helt rigtige i forhold til bådens vægt osv. så motoren går for lave omdrejninger ved max. Vil motoren ha tildens til at have uforbrændt diesel i udstødningen som vil komme til syne i lave omdrejninger og ikke mindst når du giver gas for at komme ud af vandet.
( det svare til at køre med campingvogn op af bakke i en diesel bil og holde den i 5 gear. Så vil du med garanti os se røg )
Jeg tror ikke på din motor fejler noget. Men som der bliver nævnt: hold øje med olieforbrug ( hvis det er der )
Men inden flere bekymringer så ud og stræk ben på den. Gerne uden så meget vægt i båden så muligt så du får flest omdrejninger på hesten
God fornøjelse