At der bliver slået x antal cylindre fra, når man skal i eller for det meste ud af gear, er lidt en fordrejning af sandheden. Mange har den opfattelse at bestemte tændrør bliver koblet fra, men det er ikke helt rigtigt.
På OMC Cobra sidder der et ESA modul(ikke EFI). Det er forbundet med interrupt switch'en og minus siden af tændspolen. Plus siden af tændspolen får konstant + fra tændingslåsen.
Når man forsøger at hive gearhåndtaget i frigear, aktiveres switchen og ESA modulet begynder at arbejde. Det der sker, er at der dannes stelforbindelser i en bestemt puls. Husk at gnisten i tændrøret først springer, når stelforbindelsen på tændspolen afbrydes. Er der stel (og +) på hele tiden, kommer der ingen gnist.
Så resultatet er at tændspolen får stel i perioder, hvor den skulle afbryde(og gniste) hvilket betyder at nogle tændinger udebliver og motoren går ned i omdrejninger.
ESA moduler skal i øvrigt passe til antal cylindre på motoren.
__________________
"If you can't fix it, don't break it"
The Fleet:
Draco 1800 Suntop
Volvo Penta 4,3 V6 (430)
SX drev
Draco 2500 Flyfish http://www.horizonblue.dk/Draco%20projekt.htm
Marinisering af 2x Mercedes 6 cyl diesel
2x SX drev
Draco 1700 Topless
Volvo Penta AQ170 (B30)
280 drev
Mvh Per G
|