Fenderen.dk
 

www.propshop.dk

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 397
0 medlemmer og 397 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 945, 25-05-2024 at 03:49.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #4  
Gammel 30-11-2008, 19:11
Miss Mancini's Avatar
Miss Mancini Miss Mancini er offline
Ægte Fenderen-mand
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: www.nytdrev.dk
Indlæg: 3,500
Der er ingen tvivl om, at mange brancher er ramt af købernes tilbageholdenhed herunder bygge- og anlæg, auto-, marine-, møbel- og inventarbrancherne for blot at nævne nogle få.

Jeg har bemærket at omsætningen i det andet job jeg har - grossist indenfor sengebranchen - har været faldende siden første kvartal 2008. Vi har i denne branche haft nogle gyldne år i perioden 2004-2007, hvilket bl.a skyldes nye lånemuligheder for alle uanset økonomisk situation og stigende ejendomspriser hvilket giver større friværdi og dermed mulighed for at bruge penge. Mange af vore kunder har oprustet i perioden 2004-2008 i den tro, at det eksplosive boom der har været ville fortsætte et godt stykke ud i fremtiden. Desværre er der sket det modsatte, og mange af vore kunder har oplevet følgende:

1) Firmaet lukket pga. for store udgifter til husleje og lønninger.
2) Svingende købedygtigt publikum.
3) Forkert varesortiment.
4) Forkert targetgroup.
5) Inaktive sælgere uden interesse i deres job og fremtid i firmaet.

Som situationen er i dag for mange møbel- og sengebutikker, er jeg overbevist om, at alle - uden undtagelse - har nedgang i omsætningen sammenlignet med sidste år, og at langt størstedelen kommer ud af dette regnskabsår med røde tal på bundlinien. Møbelbranchen er presset og det sætter sit præg når Hr. og Fru Danmark skal købe møbler. Der kan uden tvivl gøres gode handler i øjeblikket, hvor markedet er købers. Jeg hører jævnligt om rabatter på senge i området omkring 30% hos de mest pressede på markedet.

Spørgsmålet er så, hvem der egentlig er hårdest ramt ?
Uden tvivl de butikker - indenfor mange brancher - der henvender sig til det dyre publikum. Jeg talte igår med en god bekendt der til daglig arbejder hos en af Sjællands største Audi og VW forhandlere. Her er der ingen tvivl om, at de dyre biler sjældent bliver serviceret og i flere tilfælde, må ejeren skille sig af med bilen, fordi virksomheden - de dyre biler er typisk firmabiler - ikke har råd til at holde direktionsvognen kørende. Er drømmen en stor lækker Audi A8, er det nu der skal handles. Priserne på denne type biler og dennes konkurrenter, har aldrig været bedre. Ser vi globalt på automobilbranchen er både Mercedes-Benz, BMW, Volvo, GM, Chrysler, Ford og mange andre hårdt ramt. Enkelte bilfabrikker har bedt regeringen støtte dem økonomisk, andre har lukket produktionen ned i flere måneder imens nogen har svært ved at se en ende på de katastrofale regnskabstal. Fælles for ovenstående bilmærker er, at de henvender sig til det dyre publikum, hvor denne kundegruppe måske er de første til at mærke en økonomisk afmatning og tager konklusionen af samme.

Indenfor marinebranchen har jeg ikke kunne mærke tilbageholdenhed fra mine kunder. Købelysten er stor specielt når vejret er godt og bådejeren er villig til at ofre hvad der skal til for at komme på vandet. Måske skal årsagen til købelysten findes i priserne på både, hvilket kan få mange til at bruge lidt flere penge på at holde den nuværende båd sejlende fremfor at investere i nyt. Jeg tror ikke at salget af reservedele til både vil falde i fremtiden, men salget af både vil uden tvivl stagnere eller falde, og her vil de dyre mærker blive hårdest ramt. Tag eksemplet med STONES INVEST, der gik konkurs for nylig. Hvorfor ? Alt for store udgifter, det viste sig at de ingen penge havde og havde lånt dem alle og satset på en hel forkert targetgroup. Træerne vokser ikke ind i himlen, og det gør omsætningen i øvrigt heller ikke !!!!
På et tidspunkt vil markedet være overophedet - som det er tilfældet nu - men hvor langt ud i fremtiden det vil vare, er svært at gisne om. Mit gæt vil være, at den opståede finanskrise vil vare nogen år endnu. Vi har kun set toppen af isbjerget. Desværre.

Derfor er det klogt at sætte tæring efter næring uanset markedssituation.

Jeg ser en tydelig tendens når markedet er eksplosivt, at mange brancher "glemmer" at lægge penge til side til dårlige tider. Skete det, ville mange virksomheder kunne håndtere en økonomisk afmatning noget bedre end det er tilfældet i øjeblikket.
__________________
Chi non risica, non rosica
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 115,583
Emner: 5,113
Indlæg: 47,920
Velkommen til vores nyeste medlem, BrandonVax
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 01:31.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden