Fastkorroderede bolte er noget man støder på ofte på bådmotorer (og biler) korrosionen gør at bolten nærmest kiles fast da korrosionsprodukterne fylder mere end det metal der korroderer
Varme er rigtigt effektivt - men som Horizon skriver - med måde - jeg benytter et autogen sæt med en blød flamme
Man kan evt træne lidt på et stykke kaseret aluminuimsgods for at få en fornemmelse af hvor meget varme det tåler - for det flyder pludseligt uden varsel - så man skal lige vide hvor meget man kan varme
Knækker de først så der ikke er noget at få fat på plejer jeg at bore resterne ud - det er en sikker metode (omend nogengange lidt langtrukken) bare man har lidt håndelag og gode skrape bor samt en samling snittappe og bundtappe.
Jeg plejer altid at give alle bolte jeg afmonterer både på bådmotorene og bilerne lidt vandfast fedt - eller lign (Aldrig kobberpasta)
Jeg har fundet ud af at en fedt som fx Castrol Pyroplex Blue (sælges også af Mercruiser som "splines grease") er særdeles god til formålet idet den næsten ikke kan vaskes af - så bolte der er smurt med det kan løsnes selv efter flere år i salttåger etc.- men igen - nå ja se min signatur

__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
Sidst redigeret af ENN; 22-12-2008 kl. 22:06.