Nøjagtig sådan en motometer, lånte vi af Nordjysk Diesel (Anders's læreplads) og målte kompression, se resultatet på billede, så vi besluttede at planslibe og slibe ventilerne; men se her hvad prof sliberen har udført:
Til gengæld trængte topstykke og ventiler til det store tur. Ventiler er blevet afrettet. Ventilsæder er fræset ud og derefter slebet. Og så er den selvfølgelig planslebet. 1,3kkr vist nok orange.
Efter at motoren var adskilt, fortalte en gammel (erfaren) mekaniker at en kompressionsmåling skal udføres med varm motor. Vi havde udført den med kold motor, da det var efter at motoren var taget ud af båden; men hvad er korrekt?
Nu hvor topstykket har fået den helt store tur, håber vi at der kommer lidt mere skub i båden? Men det er der jo lang tid til. Først skal den samles og derefter skal den i lidt varmere vand. Vel omkring april.
Da vores gamle Bayliner ikke er født med timetæller, har jeg overvejet at monterer sådan en timetæller fætter der tæller på impulserne fra tændingen og montere "uret" i motorrummet, da det jo ikke er en måling som er nødvendig ved rattet. Har I erfaringer med sådan en? Den har tidligere været omtalt på Fenderen
Glædelig jul
Leif