Ja prisen for at holde en lastbil kørende afhænger jo af hvad det er for en lastbil (Trækker - betonblander - entreprenørkøretøj - redningskøretøj etc) men vi har et program hvor man indtaster alle data (køretøjstype - km om året - udstyr - antal år etc) og så kan vi gove en vedligeholdelsespris på en servicekontrakt
En trækker der kører fx 200000 km om året i 3 år kan holdes ved lige til ca 15 øre/km - et redningskøretøj der kører få km om året (og derfor er der få km til at dække udgiften ved basisvedligehold) kan koste fx 140 øre / km
Hertil skal lægges forsikring (der igen er individuel fra kunde til kunde - men regn mellem 15 og 45000 kr / år og brændstof der igen afhænger af indsatsbetingelser men regn mellem 2 km og 4 km/l dieselolie
Til sidst er der dæk som koster ca 12 øre/km igen afhængig af akselantal (og dermed antal dæk)
Store vognmændsfirmaer kører typisk 3-4 år i en lastbil og sælger den så - fx indsatskøretøjer der er opbyggede med brandslukningsudstyr udstyr til at skære folk fri ved ulykker etc er så dyre - og kører så lidt at de typisk er i drift i 15-20 år
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt