Citér:
Originally Posted by nicolajjetrider
Kan det ikke svare sig at få det lavet?
Jeg tænker beholder osv. i rustfrit stål slanger fra slange speicalisten, det nærmer sig jo ikke det voldsomeste beløb?
Se HB's kit her
|
Det skal lige tilføjes, at beslaget til at holde selve veksleren, mangler på dette billede. Jeg bøvlede lidt med at finde den rette udformning af det, men det kostede ikke mange kr at lave.
De to svanehalse til højre og venstre er, som I sikkert kan gætte, til udstødning. Det aflange beslag er til generatoren.
Med hensyn til selv at lave den, så skal indmaden helst laves i kobber, for at få den bedste udnyttelse. Selve hylsteret/tanken kan såmænd godt være i rustfrit. Der skal så helst være en galvanisk adskillelse, for ikke at få noget korrosion.
Kobber har en fantastisk god varmelednings koefficient, i forhold til rustfrit stål.
Det absolut billigste man kan gøre, tror jeg, har i hvert fald selv gjort det på en anden båd, er at finde en tilfældig varmeveksler på ebay, som måske ikke helt passer på motoren.
Den skal selvfølgelig være stor nok. Man laver så selv diverse beslag og rørføringer.
Det kræver at man har tid til at vente på, at der kommer en god brugt til salg, til billige penge, samt man har mulighed for selv at svejse diverse ting sammen, som man har fundet ved produkthandleren.
Veksleren, brugt, må maks koste 2500-3000 kr, når man står med den i hånden, ellers kan det ikke betale sig at bøvle med det, når man ser i forhold til hvad et nyt "uoriginalt" sæt koster(ved nytdrev f.eks), hvor alle stumper er med, lige til at sætte på, en lørdag formiddag.
Sidst jeg kiggede efter hvad et originalt Volvo kit til V6'eren kostede, stod der 15000 kr, og så skulle der selvfølgelig købes et ekstrakit til V6'eren før det var klar. Og Volvo laver kun 1/2 system (kun blok).
Føj for en pris......
Jeg var heldig med varmeveksleren på billedet, for den passer til V6-V8 og kostede ikke alverden. Der manglede så alt tilbehør, som jeg så selv lavede for få penge.