Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 192
0 medlemmer og 192 gæster
No Medlemmer online
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #8  
Gammel 14-01-2009, 18:34
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
På MAN B&W skibsmotorer bruges pladevarmevekslerne ofte - det er søvand på den ene side og fx Smøøreolie eller kølervædske på den anden side

Jeg har renset mange af den slags store pladevarmevekslere - man løsner gevindstængerne igennem dem og derved forsvinder trykket der holder pladerne sammen - så tages pladerne ud og HT vaskes hvorefter de samles igen og spændes sammen til en angivet mål - det er et Lor.. arbejde hvor man bliver møj beskidt

Det smarte ved dem er at skulle man have fejlberegnet lidt og varmeveksleren måske er lidt for lille - så smækker man et par plader mere i og så øges kølekapaciteten

Søvandet på skibene er ikke specielt filtreret - men der er som regel et søvandsfilter der tager de største urenheder

På Bimmerne jeg har er oliekøleren og køleren til automatgearet en sådan lille pladevarmeveksler - deres fordel er at overfladen (på pladerne som overfører fra den ene til den anden kreds) er enorm og derfor kan store energi/varme mængder flyttes i en lille bitte varmeveksler

De rørkølere vi startede med at snakke om er for øvrigt ofte lavet i en legering der hedder Yocalbo eller noget i den stil - det er ikke ren kobber men en legering der trives godt med søvand

Man kan lode den med et specielt flush og tråd
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt

Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 126,267
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, glaiagents
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 06:31.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden