De duer ikke til søvand hvis ikke de kan adskilles og renses - efter min mening
Vores rørvarmevekslere fungerer jo også fint - og er nemme at rense hvis behovet skulle opstå
På de store varmevekslere måler man til og afgangs temparatur på begge kredse - og så kan man se om vermaveksleren "yder" det den skal - eller skal renses - samme princip kan vi jo bruge hvis der en dag skulle mangle køling
Tilgangssiden på den lukkede kreds på min motor er ca 70 `c og afgangstemparaturen fra varmeveksleren er ved ca 18`C søvand ca 30-35 `c
På søvandssiden er afgangstemparaturen ca 5`c over tilgangstemparaturen
En yderligere fordel ved at sætte et lukket kølesystem på er at søvandspumpen kører stort set uden modstand (der er ingen thermostat mv. at overvinde) så den pumper masser af vand gennem udstødningen hele tiden - så din udstødning bliver koldere - og teoretisk holder impelleren længere da den ikke skal oparbejde noget tryk
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt