Fenderen.dk
 

Gå tilbage   Fenderen.dk > Startside

» Online brugere: 141
1 medlemmer og 140 gæster
baliyhat
Fleste brugere online var 2,196, 06-09-2024 at 18:51.
» Sponsorer
» Tilmeld dig nu


Vil du være en del af Danmarks bedste bådforum?
SÅ KLIK HER OG OPRET EN PROFIL

View Single Post
  #2  
Gammel 15-01-2009, 15:01
ENN's Avatar
ENN ENN er offline
?
 
Tilmeldelsesdato: Jun 2008
Bopæl: København
Indlæg: 2,573
Ja det er en jungle - men vælger du en olie der overholder specifikationerne til din motor så gør du intet galt

Vælger du så fx en fuldsyntetisk endda så er du godt kørende

Jeg har læst og deltaget i et utal af test med dyre motorolier hvor vi skulle eftervise fx:

-Olieskifteintervallet kunne fordobles med xx super motorolie

-Brændstofforbruget faldt x % ved at anvende xx super motorolie ift. en anden yy super motorolie

Reslutaterne er for det meste blevet at:

-Olien i en dieselmotor i en bil/båd har selvom man overskrider skifteintervallet ofte stadig sin additiv pakke intakt og er som sådan ikke "kasabel" men sodtallet (altså mængden af opslemmede sodpartikler) er som regel på højest acceptable niveau ved udløb af det normale skifteinterval og således ikke velegnet til videre drift

-Det er svært hvis ikke umuligt at måle nogen forskel i brændstofforbrug

Så min "lære" er at jeg anvender en godkendt kvalitetsmotorolie i den "næstdyreste" klasse og så skifter jeg olie lidt oftere end det foreskrevne

Når man skal købe olie skal man efter min opfattelse og erfaring heller ikke være "oliereligiøs" og tro at et mærke er markant bedre end et andet, køb en kvalitetsmotorolie der hvor du får den billigst - det kan fx være at Bilka har tilbud på en fin Shell motorolie Harrald Nyborg på en Mobil etc. det afgørende er at olien er godkendt til brug i den motor du hælder den i.

Jeg har brugt mange oliemærker gennem årene incl Biltema`s (som vist er relabelede Statoil olier) og for tiden kan jeg købe Castrols olier til engro pris derfor kører jeg pt. Castrol de laver fine olier men det gør mange andre også

På Bådmotorsiden kræver Mercruiser fx at olien er FC-W godkendt til deres indenbordsmotorer og det er Mercruisers egne olier + en mængde andre herunder et af castrols produkter

På bilsiden skal jeg bruge en BMW Long Life - 2 olie og et hav af olier har den godkendelse
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"

"Any Grease is better than no Grease at all"





Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958

Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991


Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9

Og sikkert nogle flere jeg har glemt


Sidst redigeret af ENN; 15-01-2009 kl. 16:14. Begrundelse: slåfejl rettet
Reply With Quote
 
» Statistikker
Medlemmer: 127,446
Emner: 5,115
Indlæg: 47,923
Velkommen til vores nyeste medlem, ОСББ roase
» Sponsorer
Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tider er GMT +1. Klokken er nu 07:58.


Design By: Miner Skinz.com
Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Advertisement System V2.5 By   Branden