Enig langt hen af vejen med dig Nicolai - men en turboladet motor stiller en anelse højere krav end en sugemotor - og en Diesel ligeledes lidt højere end en benzin det skyldes
-Turboladeren smørres/køles af olien og olien kan derved blive ekstrem varm - det tåler en godkendt olie - men en ikke godkendt kan nedbrydes og brænde fast i lejerne i turboen
-En dieselmotor arbejder med meget højere kompresionstryk end en benzinmotor og det stiller krav til motorolien
Så anvend en der er godkendt - mærke er ligegyldig - køb den der hvor du finder den billigt
Jeg kører på mercruiseren på Mercruiser semi syntetic olie fordi Marineparts24 sælger den ligeså billigt som jeg kan købe Castrol olien for
På mine biler anvender jeg Castrol Edge som er castrols topmotorolie med alle godkendelser - pris i butikkerne 5-900 kr/4 liter (afhængig af tilbud etc) jeg giver 240 kr for en dunk med 4 liter idet jeg får den til indkøbspris
Og til Rolf - hvorfor benytter du ikke en af de fine olier du sælger i NytDrev - du må jo også kunne "få" dem til indkøbspris?
__________________
"Hvorfor er der aldrig tid nok til at lave det ordentligt første gang - men altid tid nok til at lave det om igen"
"Any Grease is better than no Grease at all"
Nuværende både
Bayliner 175 br 2007 m mercruiser 3,0 / Alpha Gen2
Buster S m 15 hk evinrude 1991
Ryds 14`m Husqvarna 4 hk 1958
Nuværende Motorer
Johnson 5,5 1959
Johnson 3 hk 1957
Johnson 3 hk 1967
OMC el påhængsmotor
Husqvarna 4 hk 1958
Penta U21 1937
Mercruiser 135 2007
Evinrude 15 1991
Tidligere både og motorer
Tabur Yak 3 m 3 hk Johnson 1961
Shetland 536 m Suzuki 65 og 85 hk
Shetland 570 m 200 hk Johnson
Trifoil 14 m 30 hk Suzuki DT30C
Trifoil 14 "de luxe" m Suzuki DF30T
Ukendt jolle m Johnson 9,9
Gummibåd m 3 hk johnson
Honda 75 hk 1996
Sea Nymph 14 R m Suzuki DT30T og johnson 9,9
Og sikkert nogle flere jeg har glemt
Sidst redigeret af ENN; 15-01-2009 kl. 16:29.
Begrundelse: Slåfejl rettet