Citér:
Originally Posted by Lars T
Så vidt jeg har kunne læse mig frem til er 496'eren ikke egnet til at montere kompressor på? Noget med motorstyringen som skulle være tæt på umulig at tilpasse.
Brian kan du evt supplere.?
|
Problemet er at oprindelig var det kun Mercury som kunne ændre programmeringen af Smartcraft computere. De tidligere brugte MEFI1-3 computere kunne alle ændre på, men med overgangen til Smartcraft var det slut.
Men i dag har Whipple og Raylar og nogle få andre fået licens til at ændre programmeringen af Smartcraft computere. Jeg ved ikke om ProCharger også har fået det.
Tidligere øgede man brændstoftrykket ved at skifte brændstoftryk regulatoren på nogle 496HO motorer når der blev monteret kompressor, så der sprøjtes mere benzin ind hver gang dyserne åbner. Jeg ved ikke om ProCharger gør det eller om de nu kan ændre programmeringen eller om den fungerer OK uden ændringer.
Fordelen ved Whipple er at de kan ændre programeringen af Smartcraft computeren, og generelt er Whipple kendt for godt bundtræ ved lave omdrejninger så båden kan komme op at plane med en større propel. Nogle ProCharger setups derimod har haft problemer når en større propel skulle trækkes pga manglende effekt ved lave omdrejninger og derved kunne det være svært at få båden op at plane.
Men generelt må man sige at der er flere problemer med motorer med eftermonterede kompressor (det gælder også Whipple som ellers er min favorit). Det er derfor jeg vil anbefale et Raylar kit, da jeg ikke har hørt om nogle problemer med det.