Netop hjemkommet fra bådudstillingen i Düsseldorf.
Ubetinget en udstilling der er værd at besøge, hvis man går med tanker omkring køb af båd, udstyr osv. Her er alt hvad hjertet kan begære og til gunstige priser. Flere bådproducenter - Bayliner, Four Winns, Doral,
Stingray mv. - havde gode tilbud på mindre daycruisere både med kahyt og som bowraider. En bowraider på ca. 20 fod med Mercruiser 4.3 liter og trailer kunne købes for ca. 23000,- EUR.
Amerikanske Baja viste blot 2 større powerboats bl.a modellen "Boss", der ser frygtindgydende ud.
Volvo Penta havde en stor stand og viste et bredt udsnit af benzin- og dieselmotorer i alle typer. Dog var der mest fokus på dieselmotorer til større motorbåde omkring 30 fod eller mere. Enkelte I/O motorer blev også fremvist og i MPI udgaven - hos Volvo Penta GXI. Det ser ud til, at der hersker mere orden i tingene hos Volvo Penta end hos Mercruiser både med standdesign, præsentation af produkterne mv. Mercruiser synes bagud på flere områder, når de udstiller, hvis de sammenlignes med Volvo Penta.
Mercruiser havde en stor stand sammen med Brunswick, hvor der blev vist Mercury, Mercruiser, Quicksilver mv. Af interessante emner på motorsiden, var det den velkendte 3.0 motor i MPI version. Prisen i Tyskland for denne motor incl. transom og drev er ca. 10000,- EUR. Jeg bemærkede ved motoren, at der ikke var gjort sønderligt meget ved at skjule eller "pakke" ledningerne ind. Det lignede en fuglerede. En enkel dieselmotor fra Cummins var også at finde på standen med Bravo drev, men det er næppe denne model der bliver en Best Seller. Der var intet gjort for at promovere motoren. En bemærkelsesværdig motor fra Mercruiser i form af en 662" V8´er med kompressor og rustfri udstødning, var sat i frem i første position. Blikfang uden tvivl, men prisen på 90000,- EUR, er næppe med til at sælge motoren selvom den står frit fremme. Motoren ser godt ud, men prisen selv i Tyskland er skræmmende. Hvad vil denne motor ikke koste, når den danske Mercruiser importør, har tastet på lommeregneren...

?? Et forsigtigt gæt vil være i underkanten af 1 mill. danske kroner.
Udstillingens største motor kunne tyske MAN præsentere i form af en V12 diesel med intet mindre end 1800 HK. Motoren kan også leveres i V8 diesel til dem med behov for dette.
Tendensen omkring speedbåde - som de fleste af os har interesse i - er at der udvikles på livet løs for at gøre indretningen og farverne imødekommende.
Tiden er forbi med hvide speedbåde uden stafferinger eller skrift. Instrumenteringen er meget flot - nogen gange på grænsen til det umulige - sammen med bådenes skrogdesign, hvor hver enkel bådproducent gør flere ihærdige tiltag for at fremhæve fordelene ved deres konstruktion. Tag f.eks. Formula eller Stingray´s præsentation omkring deres skrogkonstruktion.
På motorsiden kan alle speedbådsproducenter tilbyde det samme, så designet, indretningen, skroget mv., er de ting der skal fremhæves, når båden skal markedsføres. Mercruiser er at finde i langt de fleste speedbåde dog med Volvo Penta halsende bagefter. Tilbehør til speedbåden findes i kilometer lange baner både vandski, wakeboards, elektronik, fiskegrej mv.
Enkelte haller var fyldt til randen med fiskegrej, tøj, udrustning mv., men uden interesse for mig.
Udstillingen blev afholdt i 14 kæmpe haller, hvor hal 9 + 10 + 11, var de mest interessante for mig. I andre haller fandtes der bl.a sejlbåde, motorbåde, udrustning, elektronik, kanoer, kajakker, maritim litteratur og meget mere.
Entrebilletten koster 15,- EUR pr. dag.
Alt i alt en fin udstilling der klart og tydeligt viser, hvad der findes på verdensmarkedet af motorbåde, sejlbåde, speedbåde, elektronik, udrustning mv.
En køretur til Düsseldorf kan klares på ca. 9 timer i bil - hver vej. Husk gode vinterdæk på bilen - jeg kørte hjem i snekaos....
